Fredag hela veckan!

Så åter igen, vad i alla längtat efter. Fredagen som en symbol för frihet , möjlighet att få ta det lugnt eller göra vad vi vill .  Jag vet inte varför det måste vara så! Att vår vardag lätt tenderar bli allt för pressad av alla krav, allt vi måste hinna med . Det är egentligen ingen skillnad för elever eller lärare. Vi vacklar stundtals fram genom dimman med allt för många måsten som en börda. Jag vet att många har det tufft just  nu, det blir lätt en hets inför slutet av terminen, vilket många bloggar vittnar om och vi måste göra vad vi kan för förhindra det och underlätta.
 
Dagens elevcitat:
Jag är så himmla trött på skolan nu! Seriöst, jag pallar inte detta mera. All stress och tidiga morgnar, vad fan är detta liksom? Vi borde få ledigt inte bara på helgen, utan också varje onsdag såhär i slutet på terminen.
Jag är så trött och så okoncentrerad just nu i skolan, att det känns som om all information går in i det ena örat och kommer ut ur den andra. Varför måste vi stå ut med all stress, bara för att lärarna är dåliga på att planera? Om de istället kom på att det inte finns så mycket tid som de tror, så skulle allt gå mycket lätare. nu drar jag i och för sig alla lärare över en kam, det finns vissa som än så länge verkar ha planerat det hela väldigt bra. Och alla inskränkta människor i skolan som inte vill prata med andra utanför sin "grupp". Jag menar, spela roll? Klart att man inte kan vara kompis med alla! Men man ska ju ändå kunna klara av att umgås med andra, för annars är man inte så social som man själv tror. Men allt är såklart inte tråkigt med skolan, men nu såhär i slutet av terminen börjar man bli lite för trött.
http://nellih.blogg.se/

Jag upplevde själv skolan just så, som mördande tråkig. Och om sanningen skall fram , händer väl att jag som lärare får kämpa mot samma tristess.Men jag är övertygad om att det går att förändra, att försöka göra skolan mer stimulerande och givande.  Och som dagens elevcitat  framhåller! Det handlar om hur vi fungerar tillsammans.

För det mesta, nästan varje dag, upplever jag ljusglimtarna, framför allt tack vara mina elever och kolleger, som varje dag ger mig uppmuntran och inspiration, att jag glömmer bort alla negativa aspekter.  När Mikael leter upp papegojrecept, tar över alla mina lektionen. Tobias sköter min lektionsplanering genom att välja de  rätta filmerna och förser mig med rätt bakgrundsmusik. Som övervåningens nya slogan proklamerar . "Det blir aldrig bättre än så här".

Att stanna upp, och faktiskt njuta vardagens ögonblick av fest.  De finns alltid där, om vi bara orkar lyfta oss till "Fredag hela veckan", trots allt . Låt oss tillsammans hjälpas åt att upptäcka det! Kanske genom att blogga , eller ta vara på varandra på alla tänkbara sätt bortom alla trista fastlåsta gruppringar .   

Men nu, väntar friheten!
Glöm inte att  ta vara på att njuta av den , och tända ljusen!


Kommentarer
Postat av: Don Zebster

Ett bra inlägg och ett otroligt väl valt citat! Man känner igen sig och vet du vad, nu måste jag blogga om detta. Känner det som ett kall. Så frågan är om man är "fri" på helgen trots allt? Är man någonsin fri från sin roll som "elev", "lärare" eller vad man än jobbar som?

2008-12-05 @ 18:05:55
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: Samanullah

Jaa jag håller med det är så mycket att det inte är sant! Det är otroligt hur ni lägger upp allt det kommer inte fungera i längden!

2008-12-07 @ 20:43:54
Postat av: Linnéa

Här kopierar vi fritt ;D Haha, nä men trevligt att du reagerade på mitt inlägg, alltid skönt att få stöd när det känns som om man inte hörs. Tur att det inte bara är jag som känner såhär (tänker på de andra kommentarerna här)

2008-12-08 @ 11:59:56
Postat av: Mikael@humanus

Det är helt sjukt, det är för mycket borde vi inte ha jullov nu?

2008-12-08 @ 13:12:34
URL: http://hristo88.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0