"Boring"

Ekorren gjorde succé. 13 kommentarer i skrivande stund, som vänt min besökstatistik som nu åter närmar sig Blogg-Bella på topplistorna.

Många har säkert ibland funnit min blogg tråkig, med mina Dirty Harry-raider mot fruktförbrytelser eller lektionuppgifter. Men jag gör vad jag kan! Så, för att underlätta för för alla er som främst vill roa sig mina uppgifter förjer jag Miakeal soch andras exempel och skapar en ren uppgiftsblogg, där jag succesivt skall föra över sådant material.
http://stefanshumuppgifter.blogg.se/

Men vad är egentligen tråkigt? Ofta kan jag förundras över människors oförmåga att själv försöka bidra till att göra något intressant. Som gör att vi likt , min annars stora idol och förebild, Homer Simpson , ropar "Boring" , innan vi ger något en chans. 


Allt blir tråkigt om vi inte själva lägger in någon energi i, att bli delaktig, hitta en ingång. Jag har full förståelse för att mycket i skolan kan uppfattas som tråkigt. Jag upplevde dessvärre själv skolan mest så själv.  Som lärare gör jag vad jag kanm för, så  långt det är möjligt göra roligt och intressant, vilket jag självklart inte alltid lyckas med.
Men ingen kan tvingas till att tycka något är intressant och givande. Det kräver alltid en egen insats!


Det ser också olika ut för olika generation. När jag, i fornstora dar, var ung, fanns ju inte lika mycket. Vi lekte med kottar och var nöjda med det, ungefär. Idag finns enormt mycket större källor till att ständigt bli stimulerad utan någon större eget engagemang, med internet, dataspel och en mycket högre materiell nivå.  


När jag var barn tillbringade jag den mesta tiden med att spela fotboll, tog själv initiativ till att börja spela i lag, hade inte en tanke på att någon skulle skjutsa mig till träning osv.  I  dag sker det mesta genom att föräldrar skall servera allt på rätt sätt.Spontanfotboll inte lika vanligt förekommande. 

Det har förts en diskussion om "curlingföräldrar"  som alltid är beredda att sopa banan, så de inte skall finnas det minsta friktion. Vilket lätt skapar orimliga krav   på att det alltid skall hända något, att bli stimulerad , underhållen . Vilket gör det lättare att bli ett offer för en tristess som främst bottnar i att man inte ser hur man själv kan skapa förutsättningar för att känna tillfredställelse.

Men de är lätt att bli en gnällig gubbe och tycka att dagens ungdom är bortskämd.

Men det skulle vara mycket intressant att höra hur ni som är i denna "curling-generation upplever det.

Min avsikt var dock inte att beklaga mig. Jag får varje dag massor av uppmuntran och oförtjänt mycket potiv feedback och stimulans (inte bara för mina så populära ekorrebilder)  från alla mina roliga elever. En enorm insiprationskälla! Tack!

Dagens elevcitat:

Vissa saker får mig att överleva. Det behöver inte vara något jätte märkvärdigt. Men när jag känner mig inspirerad hittar jag kraft , och kan fortsätta kämpa med det som inte alltid är så lätt. Jag känner mig extremt stressad i skolan just nu. Vi har tusen prov och inlämningar. Som tur är har vi helt underbara lärare på vår skola. Jag måste få tacka er!!
Vad skulle vi gjort utan Stefans fantasifulla genomgångar, hur skulle jag klara mig utan Stefans blogg på en grå måndag morgon? ( min kursivering)
Hur skulle jag någonsin klara mig ur denna vinterdepression utan dessa förstående och peppande lärare. Det är så rätt att börja trappa ner på inlämnings uppgifterna och börja diskutera!
http://olovisa.blogg.se/humanus/


Kommentarer
Postat av: Sebastian

Ur ett "barns" synvinkel: Man kan bli bortskämd på många olika sätt av sina föräldrar. Vissa skämmer bort sina barn med kärlek, de som gör det med saker och de som gör det med både och. Problemet är att många i min ålder inte inser pengarnas riktiga värde, vilket leder till problem när det är dags att flytta hemifrån. Ett problem som finns som är ännu värre är när föräldrarna är överbeskyddande och tar varje "strid" för sitt barn, där finns saker man måste klara själv. Dessa barnen blir atomatiskt svagare.

2008-11-13 @ 21:13:23
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: Christoffer

Men hur går det nu med ekorren? Den var ju trots allt en symbol för hela Humanus!

2008-11-14 @ 08:41:42
URL: http://christoffershelvete.webblogg.se/
Postat av: Wigge

LOL

2008-11-14 @ 10:17:17
URL: http://haha.se
Postat av: Maurits emilio och emokid

Absolut men vi ungdomar idag utvecklas mycket tidigare idag (på tal om ingenting). Mattias tyckte texten var för glad, för lite mörker och ondska.

2008-11-14 @ 10:22:41
Postat av: Alisa

Jag går inte i skolan för att det ska vara roligt, jag går för att lära mig saker och för att det är en väg till min dröm. Själv tycker jag att dina lektioner hitills varit lärorika och intressanta.

2008-11-14 @ 10:25:23
URL: http://missalisa.blogg.se/
Postat av: Marcus S

Det som du har skrivit på denna blogg verkar stämma in bra bland många personer. Fast eftersom mycket har hänt genom decennierna så behöver man forska mer inom vad folk tycker, eftersom de personer som lever nu inte tycker likadant som de personer som levde då.

2008-11-14 @ 10:29:59
Postat av: homers baba

boring

2008-11-14 @ 10:40:23
Postat av: SamanUllah

Asså jag håller inte med Alisa riktigt man går till skolan för att lära sig det är ju självklart men om man har roligt under tiden man lär sig så går det mycket lättare och man lär sig på ett roligare sätt, att man säger något är tråkigt är nog för att man itne är intresserad av ämnet/saken eller att man bara inte orkar, men om vi gör det "tråkiga" på ett roligare sätt så behöver vi inte klaga på att något är tråkigt eller liknande, för jag tror att man måste ha kul för att lära sig saker och det är fakta för när du har kul kommer du ihåg det och tar åt dig det mer än att bara sitta tyst och fokusera sig på nåt du inte ens tycker är intressant!

2008-11-18 @ 19:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0