Vi bryr oss!

King Tobbe is back.  Vi får även ökad förståelse varför han ibland försvinner från oss. Han ger en hjärtskärande redogörelse för sina uppgörelser med sina låtsaskompisar, som gång på gång sviker honom. Tobbe du skall inte bry dig om dem! Det är själva verket dem som är monstrerna du måste besegra. För att du istället skall uppsöka dina riktiga vänner. Vi finns ju här på bloggen.

Men det är inte bara Tobbe som är behov av erkännande och uppskattning.
En av bloggens stora förtjänster är at det ger oss möjligheter till att ge varandra feed-back. För min egen del måste jag erkänna att jag tar hellre i mot negativ respons än ingen alls.

Igår hävdade jag att jag kommenterat alla bloggarna, men det visade sig att jag missat någon. Inte bra! Jag ber om ursäkt för det.


Samtidigt tar jag naturligtvis tacksamt emot allt beröm och uppskattning jag får för mina kommentarer. Citat : Först så vill jag tacka min kära lärare Stefan för en mycket trevlig och fin kommentar det gör mig varm i hjärtat att höra sådana saker från en sådan bra lärare". Självklart en kommentar som ger högsta betyget!


Den utmärkta sociologen Johan Asplunds framhåller i sin " Det sociala livets elementära former" hur grundläggande mellanmänskliga respons är, att bli sedd och få en reaktion, för att vi skall uppleva något som meningsfullt.  Han visar på ett fall där övervakningskameror på en arbetsplats (som självklart var utplacerade i helt andra syften) trots allt skapade en ökad trivsel, enbart av det simpla skälet att det ingav en känsla av att vara sedd. Nu vill jag inte på något vis argumentera för en fortsatt upptrappning av övervakningssamhälle.  Men att vi tar vara på varje möjlighet till att ge varandra respons. I blogg och verklighet.


Jag läste någonstans att det vanligaste fasta uttrycket Sverige i dag lyder: " Jag vet inte ". Det betyder oftast inte, att vi faktiskt inte vet, utan att vi med en axelryckning avstår från att ge uttryck vår åsikt . Vilket starkt påminner om det, i varje fall för några år sedan, vanligt förekommande  coolhetsutrycket " Vem bryr sig?" Svar. "Vi bryr oss!". Låt vårt bloggande bli ett utryck för det. Vi bryr oss tex om hur Mikaels katt eller Tobbes låtsaskompisar mår! Vi lider alla med IFK Norrköpings tragiska kamp att slåss för det goda i ond värld.


Här skulle jag vilja komma med en lång lista över alla uppgifter och kommentarer på elevbloggarna. Men eftersom min tid är begränsad av lektioner , värderingsövningar  eller andra ålderdomliga pedagogiska utsvävningar, så önskar jag att vi alla överöser varandra med kommentarer. 


Som avslutning vill jag därför citera just en lång och välformulerad kommentar till ett inlägg. Mer sådant!


Dagens elevbloggcitat

Faktiskt en ganska intressant syn, som jag själv diskuterade med några kompisar häromdan.. men tyvärr håller jag inte med, visst är dem duktiga och förtjänar kanske lite "fame"..

Dock tycker jag faktiskt inte alls det handlar om huruvida det är värda lika mycket som icke-handikappade, för det är ganska vettigt att dem inte får lika mycket mediabevakning då de tävlingarna inte är av alls samma kaliber (nu syftar jag inte på att dem är handikappade) då det inte finns alls lika hård konkurrens i paralympycs(och alla tävlingar för handikappade) för vi vet ju att det handikappade personerna är bara en bråkdel mot icke-handikappade, därmed finns det inte lika många som kan utöva sporten - vilket ger en mindre konkurrens, som i sin tur ger en sämre tävling. Så för att gå emot ditt inlägg (just för att för att få upp fler syner på detta inlägget) anser jag att TV och Media gör rätt i att inte bevaka dem lika mycket..

En parallel kan vara hur ofta bevakar media bowling? och hur ofta bevakar media fotboll? .. fotbollen står som stor segrare pga fler utövare/konkurrens - mer skicklighet i spelarna då dem har sjukt mycket högre konkurrans för att bli de så kallade "topp spelarna" trots att bowling spelarna tjänar en hacka och är hur duktiga som helst, är de itne värt att visas i media i så stor skala..Detsamma anser jag gäller för paralympics och andra relaterade sporter, visst är dem hur duktiga som helst, men de förtjänar inte den stora median som de sporter som faktiskt har högre konkurrens.

Det blev ett långt inlägg.. :D hoppas du fattar min poäng :)

// Martin



Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Det känns alltid tryggt att storebror ser en. Det är när man upptäcker att storebror heter George Bush eller Göran Häglund man börjar bli nervös.

2008-09-17 @ 14:06:15
URL: http://hristo88.blogspot.com/
Postat av: simon

Kanske är detta vårat nya sätt att undvika att visa känslor i det verkliga livet. Vi kan krama varandra på internet istället. Eller så blir vi alla mjukare inombords och kanske vågar ta tag i ömheten även utanför datorernas skyddande sfär.

2008-09-19 @ 09:54:55
URL: http://tvetalan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0