Fortsatt bloggande

Som några noterat och kommenterat har jag legat lågt med mitt bloggande . Anledningen till detta är flera. Det främsta att jag helt enkelt inte har haft tid. Men får även erkänna att jag tappat lite av min inspiration. Det senare är förhoppningsvis tillfälligt.


Oavsett vad vi brinner för finns det alltid skäl att stanna upp, och försöka  utvärdera .   Som det har blivit har några elever verkligen tagit vara på bloggens möjligheter och har nästan dagligen presenterat stimulerade och upplyftande inlägg, som åtminstone, gjort mitt arbete betydligt mer stimulerade för att inte säga lustfyllt . Som många elevcitat i tidigare inlägg gett uttryck för,  har de många uppfattat bloggandet som något positivt.

 Samtidigt måste jag tyvärr konstatera att några helt enkelt använt den lektionstid jag avsatt till bloggande till annat.

Att blogga kan aldrig vara ett självändamål. Om det inte uppfattas som meningsfullt och stimulerande så finns det ingen anledning att hålla kvar vid det. Om inte tillräckligt många känner engagerade och vill delta finns skäl att fundera på om eller  hur vi skall gå vidare. Det är något jag kommer diskutera  vidare med alla klasser där bloggandet varit en del av undervisningen. För att vi gemensamt skall komma fram till hur vi vill gå vidare.  


Mitt syfte med bloggeriet har alltid varit att det skall göra hjälpa till att göra både mitt och mina elevers arbete lite roligare. Bloggar ger utrymme till att vara lite mer personlig och även tillåta oss att skämta, med risk för att det alltid kan misstolkas.  


Bloggandet har förändrat samhällsdebatten. I princip har alla har alla de större debatter som rasat på kultursidor under sedan tid startat på bloggar, som tex motståndet mot FRA eller Ipred -lagarna.  Att debatterna i så hög grad startats och fått genomslag genom privata bloggar har även lett till en debatt om debatten, och fortsatt bloggande om att blogga.

Senast har en stor debatt uppstått kring Lisa Marklind dokumentära  romaner " Gömda"och Asyl" som anklagats för att genom direkt lögner och rasistiska stereotyper  förstört oskyldiga människor liv. Marklunds försvarare kallar kritiken för "motbjudande mobbing".  Hennes PR -agent  menar  att media " hukar sig för ett bloggdrev!" En liten med högljudd grupp bloggare i "Gömda"-debatten tillåts sätta nyhetsagendan för landets största etablerade medier"

http://newsmill.se/artikel/2009/01/13/medias-hukande-infor-bloggdrevet-en-varningsklocka

Hur det ligger till med Marklunds trovärdighet vill jag inte uttala mig o , men debatten visar hur avgörande bloggandet har blivit för alla samhällsdebatt på gott och ont.  Motståndet mot FRA fick politikerna att ändra förslaget.  Bloggar har onekligen en stor potential för ett ökat demokratiskt inflytande , samtidigt som det kan hota till en vulgarisering av som får samhällsdebatt börja lina dokusopa.  Vad vi än tycker om denna utveckling, vi måste förhålla oss .


Hur vi skall fortsätta med bloggande på Humnaus måste alla som är engagerade tillsammans utforma.


Tanken var att jag skulle lägga ut nya blogglänkar till 3.or , men det får bli imorgon.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

länken till min Geo upg /olovisa.blogg.se/humanus/

2009-01-19 @ 18:14:48
URL: http://olovisa.blogg.se/humanus
Postat av: Don Zebster

Magistern is back,underbart!



Jag tror att om alla gett bloggandet en riktig chans, istället för att dömma ut det redan på förhand, så hade det kunnat bli mycket bättre. Bloggandet är en stor del av samhället idag. Vare sig man vill det eller inte. Jag vet dessutom att det finns ett visst antal person på öppet hus som ser just bloggandet som en anledning för att välja Humanus före andra skolor. Så något rätt har du gjort min käre Stefano!

2009-01-20 @ 00:09:18
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: Mikael@humanus

Det är så att man tar sig för pannan. Nuförtiden behöver man inte läsa tidningen utan får allting serverat på stefanshumblogg.

2009-01-20 @ 08:21:38
URL: http://hristo88.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0