Utmaningen

Jag vet mina att blogginlägg inte levt upp de högt ställda förväntningarna, men snart är det dags att lämna min karantän för anta den utmaning andra mer livaktiga lärar och elevbloggar dagligen ställer mig inför.


Livet här på *****-våningen  går vidare. Tobias och Mikael är behov av allt stöd de kan få. De har nu gått ut med sin generations trauma genom att bekänna bröderna Herreys betydelse för deras andliga utveckling. Kenta går från klarhet till klarhet genom att excellerar med kaffekokning varje morgon, vilket gör att vi kan förlåta att han då och då försjunker i grubblerier över geologiska mystiska samband. Andreas som kände sig oerhört pressad av det högst ställda kraven, har ryckt upp sig på flera sätt. Han har nu lanserar en ny kulturell utmaning genom att bekänna sina topp 5-lista över favoritböcker.  Jag måste naturligtvis anta den utmaningen.

Nr  5 på min lista skulle kunna ha varit Bulgakovs "Mästaren och Margarita" ,som dock redan är tingad.  Men för att undvika att enbart välja klassiker, och ta upp en bok som gjort intryck
på mig under senare år , klämmer jag  till med i  Micael Houellebecqs "Elementarpartiklarna,1998.


 Ett civilisationskritiska epos om två bröders kamp för en meningsfull tillvaro.  Den kan lätt inledningsvis uppfattas som oerhört cynisk och stereotyp, men efter hand kan läsaren ana ett annat skikt under den bistra ytan. Vilket gör att läsaren trots allt drabbas av en inkännande skildring av den moderna människans längtan och svårighet att finna mening genom de medel som står till buds i en allt mer absurd värld. Houellebecqs cynism visar sig enbart vara ett skydd för en obotlig romantiker dröm om kärlek.  Gripande, vackert och underhållande.


Men störta anledningen för att återuppta mitt bloggandet är jag vill fortsätta lyfta fram de många eleverbloggar som oförtrutet skriver fantastisk bra och upplyfta inlägg efer inlägg, ibland utan att ens få en kommentar. Dagens elevcitat hämtar jag från någon som inte enbart varit aktiv genom sin egen blogg, utan varit flitig att ge kommentarer. Vilket för min del just ger en sådan upplyftande effekt som beskrivs.


Dagens elevcitat

Visst, man kan tänka negativt när man kollar tillbaka, allt beror på personliga värderingar. Allt beror också på hur man mår psykiskt. Depression, förlorad kärlek, dåliga tider, jobbiga vardagar, sömnlösa nätter, jag tror att allt detta cirkulerar i varje människas hjärna många gånger om dagen. Inkulsive min egen, tur som jag har finns det alltid folk som drar upp mig igen. Man ska vara tacksam för det, och det är jag. Jag är tacksam för att jag har någonstans att ta vägen varje morgon jag vaknar upp, även om det är förbannat tidigt vissa gånger. Men sådant får man acceptera. Man måste acceptera jobbiga saker för att ta sig vidare till de bra sakerna, som kommer som belöningar.



http://christoffershelvete.webblogg.se/

Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Kul att se att du är tillbaks!! Elevcitat och så vidare!!



Själv njöt jag i fulla drag av Houellebecqs Plattform men den är kanske tingad nu???

2009-01-28 @ 16:36:37
URL: http://hristo88.blogspot.com
Postat av: Andreas

Man kan ju faktiskt dela...

2009-01-28 @ 21:33:36
URL: http://2vaningen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0