Do I feel lucky?


Nu får det vara nog. Får stor lust att ta lagen i egna händer, för att rensa upp i träsket, med mina metoder

"You've got to ask yourself one question. Do I feel lucky? Well, do ya, punk?"



Mikael och jag pratade med städerskan i går. Hon kan ju inte prata svenska och har svårt att säga ifrån. Men hon är helt förtvivlad. För det är hon som får ta skiten. Varje dag får hon lägga ned massa extra tid på att försöka få bort all mosad fruktklägg och rester som finns över hela skolan. I går var det tex kletat över väggarna och över toalettdörrarna. Någon hade slängt ett äpple mot dörren. Hon menar att det blivit värre. Vem vill byta med henne?


Det skapar en trist miljö som drabba oss alla. Det är inte bara äckligt utan kan vara direkt farligt, med bananskal slängda på golvet.  Och om det fortsätter som nu, kommer vi vara tvungna att ta bort frukten snart. Så illa är det!

Vissa menar att vi lärare måste bli  tuffare. Visst måste vi våga säga ifrån. Men det kommer aldrig vara tillräckligt. De mesta händer när vi inte är där. Vi kan i och för sig skärpa vår övervakning  med hjälp av kamerorna. Men jag tror inte på ett övervakningssamhälle.  För mig handlar de inte i först hand om att komma åt de skyldig, utan att få stopp på det. Det kan bara ske om vi alla hjälps åt.

Elevrådet tog ett initiativ att ta upp fråga pklassrådet. Det blev lite bättre, men börjar urarta igen nu. Men vi ger oss inte, elevrådet kommer liksom lärarna att bilda en grupp för att ta tag idet. Det handlar om ett lagarbete  som Sebastian så riktigt konstaterar i en kommentar till mitt inlägg igår.

http://stefanshumblogg.blogg.se/2008/october/en-ordningsfraga-igen.html#comment.


 Egentligen tror jag inte att Dirty Harry -metoder kan lösa problemet. Det enda lösningen är att vi alla tillsammans tar ansvar. Det finns mycket som vi kan ha åsikter om, andra problem. Men vi måste börja någonstans. Jag föreslår nolltolernas. Ingen skall vare sig slänga frukt eller lämna rester kvar.


Jag är ingen överdriven vän av ordning , och är själv dessvärre  väldigt slarvig. Det händer att människor i min omgivning får säga till mig.  Det måste jag ta!


Det finns inget annat sätt att få nolltoleransen att fungera om alla hjälper till.


Och alla måste våga säga ifrån. Ser ni någon som slänger eller lämna frukt, måste alla våga säga ifrån, alla måsta kunna ta det.

Om vi om vill ha kvar frukten


Go ahead, make my day!


Kommentarer
Postat av: Sebastian

Jag håller med dig Stefan, till punkt och prickar. Där finns många problem i samhället, men man ska inte ge sig på att lösa andras problem innan man har löst sina egna! Vi har problem på Humanus med dels frukten men än viktigare i mina ögon så är tirvslen/likabehandlingen än viktigare eftersom att det kan vara grunden till det andra problemet?

2008-10-10 @ 20:03:17
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: delia

Mycket bra skrivet Stefan! Jag tycker det är bra att vi har kameror för att förebygga otrevliga beteende men anser att det är upp till oss alla att ta ansvar och går direkt till källan. Jag hoppas att den här gruppen drar igång så snart som möljigt så att vi alla kan trivas i skolan, elev som städerska.

2008-10-13 @ 13:14:52
URL: http://deliavercelli.blogg.se/
Postat av: A. K. Bortas

Jag håller med om att det inte är så viktigt att få fram de skyldiga, alla kan jui glömma någon gång. Men det som är viktigt är att eleverna i största allmänhet måste lära sig att det här inte är något café !!

2008-10-14 @ 12:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0