Likabehandling i praxis

Det får inte bli så att likabehandling är något som vi bara tar upp under temana för att sedan släppa det, utan något som vi alltid måste jobba vidare med. Vi vet att mobbing och kränkande beteende förekommer på precis alla skolar, även hos oss. Vi kan aldrig slå oss till ro med att tro vi gjort vad vi kunnat. Och när mobbing uppstår har det redan gått över styr, vi måste ständig jobba på att förebygga genom att skapa en så trygg och bra social atmosfär som möjligt. Vi är en liten skola, vilket ger oss bättre förutsättningar att se och skapa en mer personlig social miljö där de finns plats för alla. Men det sker inte av sig själv. Det är bra vi diskuterar och utarbetar "likabehandlingsplaner", men det viktigaste är vad vi gör för att omsätta det i praxis. Jag tror tex. vi skulle kunna gör mer för att jobba med  gruppdynamiken i klasserna och mellan klasserna och årskullarna.  Flera bloggar diskuterar dessa frågor. Ett inlägg om behovet trygghet som jag önskar att alla läser, och gärna besvarar.

http://schtumpen.blogg.se/2008/september/trygghet-nyckeln-till-allt.html


Min förhoppning är vi kunde skapa en diskussion om dess frågor på bloggen, samt komma med konkreta förslag om vad vi kan arbeta för att öka trivsel och förebygga mobbing och bidra till en bra social dynamik. Jag är övertygad om detta även innefattar hur vi skall roligt tillsammans.


För de 2:or som är färdiga med sina temauppgifter vill jag att ni läser ovanstående inlägg , samt andra inlägg, samt diskutera och kommer med konkreta förslag samt skriver kommentarer.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Självklart förekommer det på alla skolor. Grejen är kanske att folk borde lära känna andra från andra "kompisgäng". Inte för att jag vet hur det skulle gå till men jag vet att folk inte mobbar folk lika mycket om man känner personen lite.

2008-10-02 @ 13:49:25
Postat av: Christoffer

Varför inte bara stanna hemma och sova?

2008-10-02 @ 15:28:02
URL: http://christoffershelvete.webblogg.se/
Postat av: simon

tyvärr så tycker många att det blir ett uttjatat ämne... Kanske måste man smyga in det lite mer i det vanliga schemat.

2008-10-03 @ 08:49:20
URL: http://tvetalan.blogg.se/
Postat av: Lovisa

självklar måste vi fortsätta tänka på likabehandling efter temat. som det stod i länken i inlägget tror jag också att det kan vara bra med olika lekar för att vi ska lära känna varandra mer och då mobba mindre.

2008-10-03 @ 12:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0