Kommentarer igen

I går fick jag ingen tid över för att blogga. Istället la jag ned mycket tid till att skriva kommentarer.  Jag vill verkligen och försöker skriva personliga kommentarer som både är ärliga och uppmuntrande. Svårigheten kan vara att skriva många kommentarer, som inte bara är allmänna utan känns som direkt riktade till den berörda.   Detta är kanske den allra viktigaste poängen med bloggandet. Att skapa förutsättningar för att ge varandra mer feed-back.  När jag själv gick i skolan fick jag nästan aldrig någon positiv kommentar eftersom jag var en stökig elev. Men jag minns ännu den uppmuntran och positiva uppbackning jag ofta fick av min fotbollstränare, och hur viktig det var för mitt självförtroende.

Nu får jag många mail och kommentarer som tackar mig för mina kommentarer, som i sin tur ger mig en kick och uppmuntran.  Jag kan bara tacka tillbaks!


Citat:  "Det är kul att lärare vågar berätta för elever om vad dom tycker och tänker angående eleven, mest i positiv faktor d.v.s.... Mer sånt! Det betydde mycket måste jag medge!"


En uppmuntran som gör arbete så mycket mer stimulerande. Nu hinner jah inte att ge så mycket kommentarer jag skulle önska. Men jag önskar att vi alla, skall ta varje tillfälle i akt  att bemöda oss om att ge varandra så mycket och uppmuntrande kommentarer vi överhuvtaget kan. 

1:orna skall nu alla skrivit bloggar i temat. När jag läst igenom kommentarerna dem till fann jag en del otroligt bra sådana, som både visade stor inlevelseförmåga och generositet att visa delaktighet. Som exempel vill utkora till båda dagens och gårdagens elevcitat från sådana empatiska och väl utryckta kommentarer.


Dagens elevcitat

Du lägger fram välgrundade uppfattningar som på rad och det är jättekul att läsa. Många meningar avslutas också med en sorts ton av eftertänksamhet, vilket ger storyn ett mycket större djup. Du snackar om att man ska öppna ögonen, att man ska vakna. Att man som människa ofta har två sidor. Antingen är man modig och vågar se verkligheten för vad det är, eller så är man rädd och väljer att blunda. Jag tycker det är påtagliga och bestämda sammanfattningar, och det enda jag saknar är väl kanske att du skulle refererat till verkliga situationer lite mera. Bravo i alla fall! :)

Isabella


Herregud, detta var den bästa texten jag har läst på länge. Du är verkligen duktig på at få fram känslor i ord, jag kan riktigt känna hur illa till mods du kände dig. Det är rent ut sagt förjävligt att folk håller på som de gjorde mot dig! Jag förstår inte hur man kan vilja förstöra någons liv på det sättet, för det är ju exakt det man gör. Men jag håller med de andra som har kommenterat, om att den här skolan inte är likadan. inte alls likadan! Det är annorlunda här och du är inte ensam här heller, det är du aldrig. Jag tyket att du är väldigt stark, jag hoppas att du tycker det själv också. Det finns alltid en hjälp någonstans, även om det är jättejobbigt att berätta om sina problem. Och åter igen, riktigt, riktigt bra skrivet!

http://ninusen.blogg.se/

Så forsätta att kommentera varandra så mycket ni förmår, igen och igen!


Snart

Snart helg. Jag har inte hunnit med något inlägg idag. Men det har dykt upp ytterligare ett monster.
http://muppmonstret.blogg.se/

Det är bra. Jag förmodar de dricker kaffe och lyssnar på popmusik tillsammans. Det sprids vilda rykten om vem som döljer sig bakom de olika monsterskepnaderna . Min teori är att det bor ett monster inom oss alla. Även Gud har varit inne och kommenterat med andra ord. pomusik på min blogg. Stort intresse för våra bloggar.Jag har fått in många blogglänkar från 1:orna och hoppas att jag kan lägga in alla så ni kan kommentera varandra. Många har skrivit  mycket tänkvärda inlägg. Mikael ( om han återrvänder) eller jag kommer att ge kommentarer till alla inästa vecka.  En mening jag gärna skulle  använda som motto, får inleda dagens citat:
 
Dagens elevcitat

Man kan inte göra allt men man kan göra något
  
Det räcker med att såga ett ord till den som blir utsatt och allt kan förändras,  både till det bättre och det sämre. Mobbning lämnar spår som aldrig försvinner, mobbning gör dig till den förmodligen kommer att vara resten av ditt liv. Du blir osäker på dig själv, du vågar inte säga emot, du är rädd att göra fel, du blir allt som du inte vill vara.
Tänk på det innan du börjar mobba någon, för det kan bli du som blir mobbad en annan gång.Den som blir mobbad gråter på insidan, för rädd för att visa sig sårad
.
http://iscwt.blogg.se/
 
Men nu återstår inget annat för mig än att, från oss alla till er en riktigt trevlig helg.


Jämställdhetsdebatt

Jämställdhet och genusfrågor diskuteras livligt på bloggarna , på grund av temauppgifterna både för 1:orna och 2:orna Men många inlägg visar att det finns ett stort engagemang för de här frågorna. Så min förhoppning om, att det faktiskt skall uppstå debatter på bloggarna om det och annat, som inte enbart handlar om att prestera för att få betyg, har  infriats.

När jag läser inläggen kan jag förundras över att även om det finns en ökad medvetenhet och engagemang  om jämställdhetens betydelse, så är det inte så självklart att det skett positiva förändringar bland ungdomars attityder om jag jämför med hur det var när jag var ung. Förändringar har onekligen skett men inte självklart till det bättre. Det finns en ökad medvetenhet och frågorna diskuteras betydligt mer. Ingen kommer undan ( även om  vissa tycker det är uttjatat). Samtidigt är det ett hårdare klimat, större tryck på att leva upp till de gängse normerna. Jag får en känsla av att öppen sexism är betydligt mer vanlig nu än för 30 år sedan. Jag hoppas jag har fel.



Dagens elevcitat

Man kan se det från ett annat håll också. Fördomar baserade på kategorisering av kön, exempelvis vid jobb kanske hade kunnat undvikas om vikten på personernas kön inte hade vägts lika tungt.

Jag ser att detta är något väldigt djupt rotat i det mänskliga sinnet, men det måste handla om respekt.
Så nästa gång, försök att vara lyhörd när andra vill definiera sig utanför mallen.
Det handlar om deras liv, deras välmående och att ändra några få ord kan stärka personens självkänsla mycket.


För det viktigaste är alltid att var och en får definiera sig själv.

http://tvetalan.blogg.se/2008/september/han-hon-och-hen.html


Silly love songs

Mikael har lämnat oss. Monstret härjar fritt med sina onskdefulla psykodeliska illgärningar.
http://bloggmonstret.blogg.se/2008/september/terror.html
Men samtidigt har han blottat sin svaga punkt. Monstret gillar emo. Innerst inne är han oerhört sentimental .
Han skulle inget hellre än vilja vara med i vår kärleksfulla kaffegemenskap. Det är inte blod han törstar efter utan kakor och gemenskap.
Djävulen och hans anhang,  må ha en gränslös makt över de här jordklotet,
men är total försvarslös mot den vita magin, som naturligtvis uttrycks allra bästa i den mest naiva, söta
men oemtståndliga pop musikens "silly lovesongs".

Vik hädan!


Dagordningen

De flesta av blogginläggen kommenterar vad som ,och hur olika företeelser och händelsers i samhället, tas upp och bearbetas i massmedia. Samtidigt som vår bloggande kan ses som en del av en massmedial självreflexion. Vi blir ju alla påverkade och sprider omedvetet eller medveten den  bild av verkligheten som basuneras ut. Båda vad som anses som viktig eller vilka normer och värderingar som skall prägla samhället. Men genom att blogga har vi ändå kanske en viss möjlighet, att påverka ( i varje fall varandra och alla andra som kan tänka läsa våra inlägg) Det blir därmed viktigt att tänka efter vad vi vad vi uppfattar som är viktigt att belysa, genom vilka  värderingar etc . Därför skulle jag gärna se att alla nyhetskommentarer inte enbart tar upp och kommentera själva nyheten utan även försöker motivera varför frågan är viktig att tas upp.  


Det finns en ju tydlig massmedial agenda, där vissa frågor lyfts fram och ges enorm utrymme under en tid , medan andra frågor som skulle kunna uppfattas som lika vikitga helt hamnar utanför, i mediaskugga . Att påverka denna agenda är självklart en viktig maktfaktor för den som vill påverka den allmänna opinionen. Fler inlägg kommenterar just denna massmedians dagordning.


Dagens elevblogginlägg
Vad som känns väldigt synd är att man i sådana här lägen verkligen ser att politiker gärna prioriterar det som mest syns i media; det disskuterades mycket om vad man skulle göra för insatser mot Kina för att få dem att "bättra sig", t.ex. ekonomiska bojkotter för att inte stå bakom det barnarbete som finns. Nu när ämnet inte känns fullt lika aktuellt i mediabevakningen och själva huvudeventen är över, ser det ut som det mesta läggs på is.

Men en del hände ju faktiskt. Jag skulle bara gärna se att man fortsatte kämpa för ett öppnare och mer humanitärt Kina, och inte bara lägger av nu. Visst finns det många andra ställen i världen som behöver uppmärksamhet, men jag tycker nog att med tanke på Kinas storlek (både i yta och folkmängd) och vår egen inblandning i export och import, att ansvaret inte ska glömmas eller prioriteras bort. Allt kan inte göras i en handvändning, men detso viktigare att man tar tag i det och får processen i rullning så snart som möjligt.

http://harty.blogg.se/2008/september/och-vad-hande-med-debatten-om-kina-efter-os.html



På skolans nyhetsfront händer det så mycket att jag är fullständigt omtöcknad.  Först ett karnevaliskt segerfirande. Sedan bryter paniken lös när skolans eget bloggmonster uppenbara sin anskrämliga tryne och härjar fritt med sina psykodeliska kommentarer och domedagsprofetior. Ingen vet hur det skall sluta. Mikael har flytt landet och uppger att han inte avser blogga på tag. Men jag uppmanar alla till besinning, genom citera president Franklin D Roosevelt

"Only Thing We Have to Fear Is Fear Itself"


Räddningen är nära . Mira, skolans klart tuffaste lärare, som aldrig viker ned sig, har fått nog och äntligen öppnat sin blogg.


http://mirrsblogg.blogg.se/


Vi väntar i förtröstan på att hon skall vägleda alla dem som trots allt vågar vara kvar.


Seger!

Ett ljus i mörkret!
Ett nytt hopp väcktes för alla oss som aldrig ger upp hur mörkt den än kan se.
Malmö är visserligen allsvenska kanske sämsta lag just nu, helt ur balans utan självförtroende och udd. Det var ingen vacker fotboll, mycket kamp och inte mycket till spel av något lag. Men IFK visade större vilja och moral , agerade som ett lag medan MFF mest visade indivduella frustration.  När Norrköping tunga mittfält tog bort Toivonens stängdes MFFs anfallaspel fulsltändigt , medan IFK sprang sönder det stabbiga mittförsvaret ett sargat MFF.


Matchvinnare Amuneke, vars uppoffrande djupledslöpning och beredvillighet att ta hur mycket stryk som helst, fällde avgörandet. Hans kommenterar efter matchen:
 
"Ingen smärta, ingen match."



NT:s sportkrönikörer Marts Willner formulerar vad det handlar om:

När ett lag spelar med ryggen mot väggen (i den här världen kallar vi den superettan) och väljer hjärtat, vilja och kampen för sin överlevnad och lyckas få med sig 1-0 och alla tre poäng kan det vara vackrare än skönspel och storseger. Det är visserligen inte särskilt nyttigt för var och en av alla i den innersta kretsen och bland de trogna supportrarna, men sötman och styrkan känns mer. Det är bara så här IFK Norrköping kan nå en kvalplats.
Det måste göra ont.
Det måste värka i huvud och i kropp
Det måste vara "vi mot världen
".

Men nu finns det mäktigare krafter och tom med mer onskefulla krafter än MFF, som hotar vår innersta mest väsentliga livsfuntioner. Bloggmonstret har nu materialiserat sin lömska plan, genom att helt sonika starta egen blogg och härjar fritt . Så Var på er vakt. Vi kan inte lite på någon. Jag litar inte ens på mig själv.
http://bloggmonstret.blogg.se/

Nya monsterinlägg

Det finns stunder då mitt bloggande får mina nackhår att resa sig. Har jag skapat ett monster ? Kommer jag sitta klistrad framför skärmen och vänta på nya spektakulära inlägg  även på min fritid? Hur skall jag klara mig ute i den hårda verkligheten där jag aldrig kan få all den kärlek som jag överöses av i bloggissfären? På Tobbebloggen förs lite i skymundan en intressant  diskussion om bloggmonstret, som allierat sig med alla hans låtsatskompisar. Är bloggen ett desperat försök at skapa en liten trygg idyll i cyberrymdens oändliga ödslighet, där ingen kan höra oss ropa,  ett monster som sakta men säker kommer att sluka oss alla.
http://kingtobby.blogg.se/2008/september/rapport-fran-filmfestivalen-del-1.html 
 



Men efter att ha gått genom och kommenterat alla nya inlägg i Samhälle C (har jag missat någon meddela mig!) ser jag med förtröstan att det finns motkrafter. Vi är inte ensamma. Vi bryr oss. Jag är mycket imponerad över att så många inlägg samtidigt är så engagerade utanför den skull gör avkall på att föra en nyanserad debatt, som inte väjer för det komplexa.  Inga frågar är små nog för att inte samtidigt kunna öppna upp en övergripande globalt perspektiv. Ett exempel på detta ges i dagens elevbloggsinlägg, som även om det visserligen varnar fördomedagsscenario ger oss hopp om räddning, just i genom att vi lyfter fram frågorna .

Arbetet att förändra världen går vidare.

.

Dagens elevcitat
Vår försummelse av biet är märklig med tanke på den kulturella samhörighet som vi hävdar med insekten. Kupan har alltid varit en synonym för den hårt arbetande Utopia.

Einstein sa en gång "Om biet försvinner från jordens yta. Då kommer mänskligheten bara ha fyra år kvar på denna jord. Inga fler bin, ingen mer pollinering, inga fler växter, inga fler djur, ingen mer människa."

Jag är ganska säker på att Einstein kommer att ha rätt. Om bina dör ut, eller åtminstoende honungsbiet. Kommer mänskligheten att kunna klara av det hårda arbetet för pollinering som behövs för att upprätthålla den känsliga livsmedelssystemet. Kommer svaret komma med massa mänskligt arbete (pollinering av mänsklig hand ), eller kanske ny teknik?
http://darioforpresident.blogspot.com/



 

1:ornas länkar

För att förtygliga blogguppgiften till 1.ans tema . Alla skall skriva blogg och skicka länken till mig. Men om någon tycker att svaret på fråga 1 är allt för personligt kan detta skickas separat till mig på FC. Förövrigt skall allt läggas ut. Det är dock många som ännu inte skickat in sina länkar , men för att ni skall kunna  kommentera  varandras inlägg kommer här länkarna till de som skickat in dem.
Om jag har glömt någon skicka den igen. Ni som inte skickat in . Gör det!


Andrèa http://gulduggla.blogg.se/

Björn http://bjorniblogg.blogg.se/

Cecilia http://iscwt.blogg.se/

Charlotte Å http://hejcharlottee.blogg.se/

Christian http://stekknek.blogg.se/

Elinor  O http://www.hikarifight.blogg.se/

Ellinor Larsson http://ellanlarsson.blogg.se

Emelie http://www.emeelien.blogg.se/ 

Emma http://emmakatriinacecilia.blogg.se/

Emma S http://kottonkandy.blogg.se/

Emilia G http://saltsoflithium.blogg.se/bloggemiliaanderssongantell

Erika  J http://johanssoneriika.blogg.se/ 

Hannes http://mrskanung.blogg.se/

Hedvig http://absolutsynlig.blogg.se/

Helal:  http://helalstanikzai.blogg.se/myworld/
Ida: http://itj.blogg.se/bloggidajohansson/
Isabella: http://makesmewannapray.blogg.se/

Izabelle http://izabellesamuelsson.blogg.se/

Jennie K http://jenniekyllerman91.blogspot.com/

Jenny http://jensanpensan.blogg.se/

Jessica  http://ilovemyhoney.blogg.se/  

Joel http://mynameisjoel.blogg.se/

Johan S http://heltokejtyp.blogg.se/ 
Josefine G http://lillou.blogg.se/

Julia http://comebackandhauntme.blogg.se/

Klara  http://www.cookiegirltva.blogg.se/

Lina L http://linaliindwall.blogg.se/
Linus http://vasilijzaitsev.blogg.se/

Ludvig http://tyskludde.blogg.se/

Madeleine  http://lenenn.bloggspot.se/

Marina http://marinanilsson.blogg.se/

Martin G http://martinfranakarp.blogg.se/

Martin J http://martinmhm.blogg.se/

Marwa http://marwa.webblogg.se/

Matilda http://matildacederberg.blogg.se/

Nina B http://ninusen.blogg.se/

Nina J http://cookiegirl.blogg.se/
Olvia  http://www.olivialiba.blogg.nu/ 

Samira: http://arani.blogg.se/

Sandra L http://sandlab.blogg.se/

Simon http://piidersen.blogg.se/

Sofie F http://humanusgymn.blogg.se/
Sofie A http://bessiebus.blogg.se/

Tom http://harakiri.blogg.se/ & http://rentutsagt.blogg.se



 


Dags att ta sitt ansvar

Vi har alla ett gemensamt ansvar för trivseln på vår skola. Som lärare kan det vara svårt när vi behöver känna oss som poliser och ständigt komma med negaitiva tillrättavisningar över något som borde vara självklart, som att inte grisa ned eller förstöra förusättningar för att alla skall kunna få en chans att att tillgodgöra sig undervisning.  Jag tycker därför det är väldigt viktigt att alla tillsammans försöker få ordning på det som inte fungerar .


Om några få missköter sig kan det drabba alla på en väldigt orättvist vis. Ett exempel på det är frukten. Jag har själv reagerat över att jag tycker det börjar gå överstyr med nedkläggad frukt överallt. Det skulle kunna få konsekvensen att vi tillsist inte kan tillhanda hålla frukt . Eftersom det blir allas problem är det oerhört viktigt att någon vågar säga ifrån. Dagens elevinlägg är ett engagerat och upprört inlägg över denna probleamtik.  Jag uppmanar alla att läsa det i sin helhet och fundera över sin egen roll , och vad vi kan göra för att förändra situation.

http://jagvillintevame.blogg.se/


Det är ett bevis på ett stort civilkurage att våga säga från, med risk för att upfattas som gnällig. Men jag övertygad om att  majoritetet av alla på skolan håller med något måste göras. Ett första steg är att våga säga från. Heder åt alla som likt dagens bidrag vågar detta. Och fundera över vårt gemensamma ansvar.


Dagens elevcitat
Idag fick jag faktiskt skämmas mer än en gång för mina egna skolkamrater då de inte bara under hela morgonen varit nonchalanta mot lärarna vi haft under morgonens lektioner men jag behövde också beskåda vid lunchtid hur ni fortsätter och är öppet otrevliga mot personalen på cchouse.. WTF?! 
Jag vill inte verka gnällig eller så men idag var jag faktiskt ledsen när jag gick hem från skolan pg av denna negativa utveckling, (lagom passande till temat vi har.)
Den tredje saken jag fick skämmas för idag tycker jag nästan är den värsta..: Min syster skulle komma och möta mig på skolan varpå jag skulle ge henne en rundvisning av skolan.
Vi kommer inte långt förräns vi möts av banankastning i korridoren och min syster blir ganska brutalt inknuffad i väggen och får en banan på sig.. Givetvis var den inte menad på henne, men när hon vänder sig om för att få en ursäkt möts hon (ett återkommande ord idag) av en grupp nonchalanta elever som skämtsamt skyller ifrån sig..
Det kändes ju inte bättre av att det låg fullt med päronsplitter i hela trapphuset och bananklet lite här och var på skolan, för att inte tala om allt annat övrigt skräp som låg slängt överrallt.
..Har det verkligen varit så här dåligt innan eller är det bara jag som inte har sett det tidigare?
http://jagvillintevame.blogg.se/

Dödligt vapen vecka 39

Måndagmorgon. Tillbaka till brottsplatsen,  i denna eviga cirkelgång.
Det är som sagt ett hårt och smutsigt jobb att förändra den här  världen, men alternativet är att låta den förändra oss.
Men hoppet ligger i att vi aldrig är helt ensamma. Denna blogg syfte är ju just att manifestera denna samverkan. Vi jobbar på det tillsammans. Vi bryr oss.
Jag blir rörd och smickrad av Mikaels hyllning till mitt slit.
http://hristo88.blogspot.com/2008/09/helg-ii.html

Vi skapar onekligen stor pedagogisk konst här uppe på ovanvåningen. Därför bör vi ständigt hylla varandra,  i all ödmjukhet.
Men alla skall veta att jag allt för ofta känner vanmakten. Det är inte enbart måndag morgon, man kan finna mig sittandes hopkrupen vid mitt skrivbord, fingrandes min slitna polisbricka , mumlandes tyst för mig själv. "I am too old for this shit".
Men om jag stundtals känner mig som Danny Glover  i "Dödligt vapen" så är det för att jag vet att jag aldrig skulle kunna utföra mitt uppdrag utan min kollega. Hur många gånger har inte Mikael likt en pedagogikens Mel Gibsson,  räddat mig ur knipan, med sin ungdomliga entusiasm fått mig att resa mig upp och ta upp kampen. Utan hans stundtals våghalsiga men gränsöverskridande pedagogiska krumsprång eller uppmanande  flackande blick skulle jag gett upp för länge sedan.



Så låt oss fortsätta hylla varandra. Men framför allt därför att, allt vi gör häruppe, även om det kan upplevas som vansinnigt av mer försiktiga pedagogiska krafter, bör uppfattas som en hyllning till alla elever som deltar i vår gemensamma vendetta.


Lets move.! Nu kör vi en vecka till!


A man has to do

Aktiviteten på elevbloggarna har under de senaste dagarna mattats något. Men eftersom  några av mina undervisningsgrupper har i uppgift att kontinuerligt följa upp ett tema eller en nyhetsbevakning, kan vi förhoppningsvis förvänta oss fler inlägg inom kort. Målsättningen är ju att det skall uppstå debatt mellan de olika elevbloggarna. Men ryktet om våra bloggar har börjat sprida sig, enligt säkra källor sker ingen laguttagning i HIF utan att först konsultera en viss blogg. Men finns ju bekant fler lag som behöver all stöd de kan få. Och  det är ju förvisso, inte bara fotbollslag som behöver vägledning och omtanke.

Det  är dags att vi tar ett nytt steg.


Många av elevbloggarna innehåller länkar till massmedia eller andra bloggar. Det är dags att även det omvända sker. Dagens lektion i Samhälle C ägnas åt skriva nya inlägg som vi  pingar, så att de länkas till en artikel i någon dagstidning. 


Vår mission måste ju ytterst handla om att förändra världen. Ett hårt och smutsigt jobb, men någon måste ju göra det. Eller som John Wayne uttryckte "A man has to do what a man has to do" (man översätter jag tillmänniska, eftersom Wayne , så tydligt försökte sätta könsroller på spel, genom att driva dem till sin spets för att dekontruera dem.)






Synen på manligheten ansätts nu hårt från alla håll, även här och då inte minst i lunchrummet. I dag fick vi tex reda på att eleverna uppfattar de kvinlliga lärarna, som hårdare med tuffare krav på eleverna . Själv har jag i vilket fall i John Waynes anda, bjudit på egen tillredd äppelpaj (som alla av ren artighet tvingades inmundiga ), enbart för att Mira lovat att hon äntligen skall ta steg ut i bloggisfären om sådan muta erbjöds.

Dagens elevcitat
uttrycker just ett bidrag till  annan av många uppfattad som en nödvändig förändring.


The eight long Bush years have not been easy on the world, not to mention the United States itself. Not satisfied with wrecking foreign relations and launching a full scale war, the Bush administration has caused countrywide disaster. George W. Bush's resume includes: bringing America further down into debt; dragging its economy to the point of recession; failing to engage in education and healthcare; as well as practically ignoring climate change, and this is just the tip of the iceberg

http://futureforamerica.wordpress.com/

Jag önskar oss alla en trevlig helg!


Vilse i korridoren

I och med att jag tillbringat hela dagen i möten, lektionssalar och korridorerna har jag försummat bloggandet. Men detta har förmodligen ingen noterat,  på grund av andra spektakulära utspel i bloggisfären. Mikaels, som numera ägnar all sin tid åt sitt kall ( han har tom med börjar förusumma kaffet ), har tagit över som skolans mest aktiva och besökta blogg.  Med bilder och inträngande analyser börjar hans blogg sakta närma sig Blondinbellas och andra (som han för länge sedan passerat som estetiskt smakfördöme) popularitet. Men hans ställning är inte ohotad. Nya krafter har kastat sig i i den allt mer hårdnade kampen om skolans mest populära blogg. Vi hälsar Patrik välkommen till skolans cyberrymd.
http://patriksander.bloggsida.se/


Från nedanvåningen intet nytt.


Aktivitet på elevbloggarna har dock mattats något. Men jag är fortfarand imponerande av den höga nivån på diskussionen.  Många visar en mycket god förmåga att ta upp väldigt komplexa frågor, utrycka en egen tydligt uppfattning utan att för den skulle förenkla eller hårddra. Ett exempel på detta:


Dagens  elevcitat:

Många tycker att Sveriges rättsystem är slappt och att staffen inte är tillräkligt hårda. Rättsystemet får mycket kritik i tidningar och tv för att "skylldiga " går fria på Sveriges gator, eller att staffen inte är tillräkligt hårda. Jag håller inte direkt med, visst vissa straff kanske borde vara lite mer allvarliga, men faktum är att man kan bara döma en person så mycket som man har bevis för, och ofta kan de vara brisst på bevis som gör att någon får ett mildare staff. De är ofta personen som inte är så insatta i rättsystemet, som utalar sig om strffen i media, och jag tycker att de sänder ut fel signaler, tex om ett brott har skett pekar man ut vissa personer i media som redan dömda fast att de kanske inte är skylldiga till staffet.
http://emmelielundin.blogg.se


Dagens lektion i Samhälle C...

Kommer inte som ni kanske förväntat er ägnas åt bloggnadet. Men kankse till viss del ändå. Vi skall ha en debatt om brott och straff utifrån bloggarna som diskuterar detta och Nisha Besara debattinlägg i sydsvenska i går. Att låsa in fler är inte kriminalvård
http://sydsvenskan.se/opinion/article368397.ece

Frågar att diskutera:
1. Hur tror ni hårdare straff påverkar brottligheten, försök få fram statiskta underlägg för hennes påstående att det är bevisat att hårdare straff inte minskar brottsligheten. Ta själv ställning. Diskutera för eller emot.
2. Varför tror ni att det just nu finns en tydlig trend hos politiker att förespråka mer lag och ordning.
3. Om inte hårdare straff hjälper , finns det andra sätt att minska brottsligheten.
4. Hur mycket är allas ansvar. Vad kan vi själva göra?

Diskuteras först i smågrupp, sedan ta debatten i helkass som ni själva leder.
Vi syns om tre minuter!

Vi bryr oss!

King Tobbe is back.  Vi får även ökad förståelse varför han ibland försvinner från oss. Han ger en hjärtskärande redogörelse för sina uppgörelser med sina låtsaskompisar, som gång på gång sviker honom. Tobbe du skall inte bry dig om dem! Det är själva verket dem som är monstrerna du måste besegra. För att du istället skall uppsöka dina riktiga vänner. Vi finns ju här på bloggen.

Men det är inte bara Tobbe som är behov av erkännande och uppskattning.
En av bloggens stora förtjänster är at det ger oss möjligheter till att ge varandra feed-back. För min egen del måste jag erkänna att jag tar hellre i mot negativ respons än ingen alls.

Igår hävdade jag att jag kommenterat alla bloggarna, men det visade sig att jag missat någon. Inte bra! Jag ber om ursäkt för det.


Samtidigt tar jag naturligtvis tacksamt emot allt beröm och uppskattning jag får för mina kommentarer. Citat : Först så vill jag tacka min kära lärare Stefan för en mycket trevlig och fin kommentar det gör mig varm i hjärtat att höra sådana saker från en sådan bra lärare". Självklart en kommentar som ger högsta betyget!


Den utmärkta sociologen Johan Asplunds framhåller i sin " Det sociala livets elementära former" hur grundläggande mellanmänskliga respons är, att bli sedd och få en reaktion, för att vi skall uppleva något som meningsfullt.  Han visar på ett fall där övervakningskameror på en arbetsplats (som självklart var utplacerade i helt andra syften) trots allt skapade en ökad trivsel, enbart av det simpla skälet att det ingav en känsla av att vara sedd. Nu vill jag inte på något vis argumentera för en fortsatt upptrappning av övervakningssamhälle.  Men att vi tar vara på varje möjlighet till att ge varandra respons. I blogg och verklighet.


Jag läste någonstans att det vanligaste fasta uttrycket Sverige i dag lyder: " Jag vet inte ". Det betyder oftast inte, att vi faktiskt inte vet, utan att vi med en axelryckning avstår från att ge uttryck vår åsikt . Vilket starkt påminner om det, i varje fall för några år sedan, vanligt förekommande  coolhetsutrycket " Vem bryr sig?" Svar. "Vi bryr oss!". Låt vårt bloggande bli ett utryck för det. Vi bryr oss tex om hur Mikaels katt eller Tobbes låtsaskompisar mår! Vi lider alla med IFK Norrköpings tragiska kamp att slåss för det goda i ond värld.


Här skulle jag vilja komma med en lång lista över alla uppgifter och kommentarer på elevbloggarna. Men eftersom min tid är begränsad av lektioner , värderingsövningar  eller andra ålderdomliga pedagogiska utsvävningar, så önskar jag att vi alla överöser varandra med kommentarer. 


Som avslutning vill jag därför citera just en lång och välformulerad kommentar till ett inlägg. Mer sådant!


Dagens elevbloggcitat

Faktiskt en ganska intressant syn, som jag själv diskuterade med några kompisar häromdan.. men tyvärr håller jag inte med, visst är dem duktiga och förtjänar kanske lite "fame"..

Dock tycker jag faktiskt inte alls det handlar om huruvida det är värda lika mycket som icke-handikappade, för det är ganska vettigt att dem inte får lika mycket mediabevakning då de tävlingarna inte är av alls samma kaliber (nu syftar jag inte på att dem är handikappade) då det inte finns alls lika hård konkurrens i paralympycs(och alla tävlingar för handikappade) för vi vet ju att det handikappade personerna är bara en bråkdel mot icke-handikappade, därmed finns det inte lika många som kan utöva sporten - vilket ger en mindre konkurrens, som i sin tur ger en sämre tävling. Så för att gå emot ditt inlägg (just för att för att få upp fler syner på detta inlägget) anser jag att TV och Media gör rätt i att inte bevaka dem lika mycket..

En parallel kan vara hur ofta bevakar media bowling? och hur ofta bevakar media fotboll? .. fotbollen står som stor segrare pga fler utövare/konkurrens - mer skicklighet i spelarna då dem har sjukt mycket högre konkurrans för att bli de så kallade "topp spelarna" trots att bowling spelarna tjänar en hacka och är hur duktiga som helst, är de itne värt att visas i media i så stor skala..Detsamma anser jag gäller för paralympics och andra relaterade sporter, visst är dem hur duktiga som helst, men de förtjänar inte den stora median som de sporter som faktiskt har högre konkurrens.

Det blev ett långt inlägg.. :D hoppas du fattar min poäng :)

// Martin



Olika debatt-teman

Idag,  har jag ägnat en stor del av dagen till att gå igenom alla bloggar och skrivit kommentarer till de flesta (jag ber om överseende om jag missat någon). Det tar tid, och jag vet inte om jag i fortsättning kommer hinna med att kommentera alla varje vecka.  Men jag är mycket imponerad och stolt över alla engagerade och inspirerande inlägg.  Många inlägg visar prov på just det jag ville uppnå med bloggandet, att de olika frågorna, nyheter eller teman ni tar upp, sätts in i ett större sammanhang som samtidigt  kopplas till  personliga engagemang eller erfarenheter.


Ett av många exempel på detta:


Dagens elevcitat:

Men stormar kan vi faktiskt koppla in i andra ämnen än människor död. Är det bara jag eller hör man inte allt oftare om stora katastrofer världen över, kanske borde vi ta det som ett litet tecken på att vi påverkar jordens klimat trots allt. Vi borde kanske stanna upp och tänka efter. Vad kan jag göra för att  inte göra förstora "fotavtryck" på vår vackra jord. Vi borde kanske ta oss den lilla extra tiden att cykla till tåget istället för att be om skjuts. För så jobbigt är det inte, tänk på att man får in motion i vardagen!

De svältande barnen på Kuba kan vi kanske inte hjälpa så mycket just nu, vi har ju våra liv här. Vi kan inte bara hoppa på första bästa plan dit med lite gamla matrester från CC hous. Även om det hade varit en god gärning. Det jag vill ha sagt är egentligen bara att vi borde lära oss att ta mer ansvar för våra handlingar, det vi gör straffar inte oss men vi kanske kan ha lite medkänsla och tänka på de som inte föddes med samma tur som vi.

http://olovisa.blogg.se/humanus/



För att göra det enklare för alla att kommentera varandras inlägg. Lägger jag upp en lista över de olika teman som diskuteras. Skicka gärna en kommentar om ni tycker jag missat något.


Lagstiftning och domar.

Våld  och övergrepp mot kvinnor

http://angelsblogg.blogg.se/

http://raakansblogg.blogg.se/

http://sofibloggar.blogg.se/

http://justonlywendys.blogg.se/

http://emmelielundin.blogg.se/

http://sarahflodin.blogg.se/

http://saaraoo.blogg.se/


Psykisk sjuka och brott

http://harty.blogg.se/

http://raakansblogg.blogg.se/

Andra brott

http://nainab.blogg.se/

http://emyforsen.devote.se/

http://sofibloggar.blogg.se/


Genusfrågor

http://tvetalan.blogg.se/ 

Personnummer

http://iaselin.blogg.se/skolblogg/


Partikelaccelerator

http://divinediscord.blogg.se/


Debatt om piratebay och fildelning

http://christoffershelvete.webblogg.se/


Prisutveckling på världsmarknaden, inflation

http://rikardhansson.webblogg.se/


Trafikfrågor

http://anz0ategui.blogg.se/

http://fridaarlemyr.blogg.se/



Sport  och samhälle

http://chni.blogg.se/

http://oskarprahl.blogg.se/

http://iaselin.blogg.se/skolblogg/

http://schtumpen.blogg.se 



Orkaner och kilmatförändringar

http://olovisa.blogg.se/humanus/

http://erikbertilsson.blogg.se/


Socialpolitik

http://post-party-depression.blogspot.com/

Droger och missbruk

http://fridaarlemyr.blogg.se/

http://deliavercelli.blogg.se/


Invandrarpolitik

http://stekisbloggen.blogspot.com/


Utvecklingen i Ryssland och Georgien

http://1337ofdoom.blogspot.com/


Usa:s politik / presidentvalet

http://darioforpresident.blogspot.com/

http://futureforamerica.wordpress.com/


11/9

http://gentleman.thevote.se/

http://buregard.blogg.se/


Skolfrågor

http://deeluxee.blogspot.com/


Personliga kommentarer och refelxioner

http://buregard.blogg.se/

http://emmalaiinen.blogg.se/

http://saaraoo.blogg.se/

http://emyforsen.devote.se/

http://iaselin.blogg.se/skolblogg/

http://deliavercelli.blogg.se/

http://ercmarras.blogg.se/

http://harakiri.blogg.se/


Ett nytt inslag på skolans bloggar, är att nu även lärare börjat en utförlig rapportering av sina dagliga vedermödor. Följ Mikaels heroiska kamp med kaffekokning, som han idag skött med bravur . Eller hans lektioner som idag togs till svindlande nivåer i ett multimedialt fyrverkeri. Vi får intressanta inblickar i bakgrunden till hans klädval.  Men hur mår egentligen hans katt eller för den delen hans elever?
Vi väntar alla på den spännande uppföljningen.

 http://hristo88.blogspot.com/2008/09/en-dag-i-president-zardaris-era-eller.html

Men var tog Tobbe vägen? Kvar i hålet i väggen?


Japanska värderingsövningar

Kung Tobbe har kommit med en nytt intressant blogginägg, om "hål i väggen" och annan japansk situationskomik. Kankse något vi skulle kunna använda oss av för att piffa upp våra värderingsövningar.

Teodicé-problemet

Tillbaka. En tung måndagsmorgon efter en ännu tyngre söndag. Ännu en förlorad match i raden får jag väl försöka ta.  Men min flickvän börjar antagligen misströsta över min mentala status . Hur kan en vuxen man deppa ihop av en simpel fotbollsmatch? Jag vet, vi män är allt för känslosamma och empatiska.


Men värre är den existentiella avgrund som öppnar sig. Det personliga  teodicéproblemet. Varför får aldrig det goda segra?Hur kan en kärleksfull Gud tillåta att fel lag vinner.


Machiavelli skriver att Fru  Fortuna alltid belönar den som kämpar bäst. Men Helsingborg var  inte med i matchen efter att Marcus Lantz tvingats gå ut efter halvtimma. Ok innan dess hade de visserligen gjort  3 mål (ett var minst 2 meter offside, men ändå) på 7 minuter. Men hur är det möjligt att ett lag som blir totalt utspelat under större delen av matchen inte vinner en närkamp under en halvlek  ändå vinner mot ett hård kämpande hängivet lag som inte ger upp fast de har allt emot sig.


Livet är hårt. Lagkapten Mikael Blombergs försöker utveckla en djupare livsfilosofi efter matchen "Det som talar för oss är väl att vi egentligen redan har förlorat det här. Vi har allt att vinna nu, redan från när matcherna börjar."

 Det enda som återstår att aldrig ge upp hur illa det än ser ut.


Men jag finner ändå en tröst i att läsa alla elevbloggar. Mycket kärlek här.


Dagens elevbloggcitat:

Detta inlägg görs utav två anledningar. Anledning ett är utav kärlek och hopp och den andra anledningen är för att Stefan ska ha något riktigt intressant att läsa. För vem bryr sig om valet i USA, kriget i Irak eller att dett svenska rättsystemet inte är rättvist en dag som denna?

http://schtumpen.blogg.se 

Mer kommentarer  om gårdagens tragedi, som även vittnar  på att Miakel bloggberoende  gått in en ny fas. http://hristo88.blogspot.com/2008/09/helg.html
Snart kommer väl heller inte jag stå emot trycket att blogga även på fritiden,.



Det är många mycket bra engagerade inlägg. Jag kommer inte hinna kommentera så många som jag skulle vilja. Men min förhoppning är att det skall uppstå diskussioner där alla kommenterar varandras inlägg. För att under lätta detta håller  jag samlat i ihop de olika teman som diskuteras i bloggarna  vilket jag återkommer till.


Den nya entreprenöriella andan

Bloggeran är här för att stanna. Debatten om dess pedagogiska värde är het, även bland eleverna, nu har tom gamla elever, som längtar sig tillbaks,  börjat dyka upp för att kommentera  skolans nya inriktning.( se min bloggkommentaer)


Dagens elevbloggcitat:

Haha, kollade rundor på resten av klassens bloggar, var rätt kul måste jag säga!
Typ alla klagade på att vi ska ha en blogg och skriva där.
Vi slipper prov om ni inte har förstått det!
Tycker faktiskt vi får ge Stefan lite cred, han har inte bara fått med sig eleverna (vissa dock motvilligt) men även delar av lärarna! Och fler lär följa efter (även lärare kan falla för grupptryck...).

http://iaselin.blogg.se/skolblogg/


Men frågan om hur många lärare som kommer att ryckas med är ännu inte avgjord.


Mikael briljerar inte bara med tänkvärda analyser som är lika tunga som sumobrottare, utan sprängt ramarna för det möjliga genom att tom lägga in bilder, en utmaning som bjuder till efterföljelse.  Inte att undra på att representanter för nedanvåning  nu helt en ogenerad försöker lägga an på honom, och bjuda ned honom på kaffe . Det händer saker! Självkart väcker det starka känslor!


Det intensiva kommentarer som börjat dyka upp på Mikaels blogg väcker starka förhoppningar om att  även Mira snart inte kan stå i mot trycket och öppna eget ( är inte egentligen bloggandet uttryck för skolan nya entreprenöriella anda ). Även om det sker till priset att vi får bjuda på fredagskaka.  Fär  jag vill absolut  inte att Mikael skall behöva springa ned och utsättas för simpla förförelseknep.  Nästa fredag hälsar vi alla lärare med egen blogg välkomna till ovanvåningen på fredagsfika.


Men nu måste jag försöka slita mig från bloggandet för några dagar.

Trevlig helg.


Blogglänkar till 2:orna

Här kommer så äntligen länkarna till bloggar i Historia B och Samhällle B så att alla kan kasta sig över varandra sidor för att ta del av den senaste utvecklingen.

Intresset för bloggandet sprider sig som en löpeld genom skolan. Jag har fått in förförgåan från andra tvåor som vill vara med. Jag kommer lägga in alla som vill vara med i detta inägg efterhand.

Bloggalänkar till Historia B och Samhälle B

Angelica http://angelsblogg.blogg.se/

Anton http://notnailnob.blogg.se/ .

Erik :http://erikbertilsson.blogg.se/

Ghadir http://wanteed.bloggsida.se/

Kasper: http://Divinediscord.blogg.se

Kristoffer F http://christoffershelvete.webblogg.se/

Krisoffer N:  http://chni.blogg.se
Lovisa http://oLovisa.blogg.se/humanus/

Markus E http://markushehe.blogg.se/ 

Malin :http://raakansblogg.blogg.se

Nicke http://buregard.blogg.se/

Nina http://nainab.blogg.se/

Robin:  http://doooooooom.blogg.se/
Rikard.http://rikardhansson.webblogg.se/  http://squirrelsblogspectacular.wordpress.com/

Sandra http://anz0ategui.blogg.se/

Sofi http://Sofibloggar.blogg.se

Oskar: http://oskarprahl.blogg.se
Victoria http://cheesesvictoria.blogg.se/
Wendy http://justonlywendys.blogg.se/


Andra bloggare från 2.orna

Anne-Li http://jagvillintevame.blogg.se/
Beata http://rabadabado.blogg.se/?tmp=02094423

Caroline http://svampbobsen.blogg.se/?tmp=24130940  

Egzona.http://www.xoona.webs.com/

Emma :http://emmalaiinen.blogg.se/
Hagar http://haggi.blogg.se/

Henrik http://henkebenke.blogg.se/
Ida E http://www.facett.blogg.se/

Ida R http://ajjda.webblogg.se/
Isabella http://isabellathell.webblogg.se/

Kreshnik http://kreshnikq.blogg.se/

Liridona http://lha.blogg.se/
Linda http://taberu.blogg.se/?tmp=30130037
Linnea http://nellih.blogg.se/
Kicki http://www.freewebs.com/bergman/blogg.htm

Marcus http://thelandsweden.bloggsida.se/

Mattias A http://mathias-a2.webs.com/apps/blog/show/188796-skolblogg-j-t-dhet

Meriama http://diskussioner.blogg.se/
Monika http://temablogg.blogg.se/

Rasmus http://razmusss.blogg.se/

Sahel http://heejhejheej.blogg.se/
Saman  http://samanullah.blogg.se/

Sara A http://saraemilieandre.webblogg.se/
Sarah L http://ss4rah.blogg.se/
Simon: http://tvetalan.blogg.se/ 

Sofia A http://sandersson.webs.com/blogg.htm

Tomas http://tompafjompa.blogg.se/ 

Wictor http://humanus-tema1-ak2.blogspot.com/

Wille  http://klaswilhelmlinden.blogg.se/ 
Yousef S http://yousefsblogg.blogg.se/

Yousuf http://yousuf.blogg.se/


 


Värderingsövningar

Hårda bud! Lektioner och temaplanering har gjort att jag inte kunna motsvara de högt uppskruvade förväntningarna på nya blogginlägg.  Jag blir orolig för min kollega M som, som har svårt att hantera sin besvikelse.  Det  börjat urarta, inte nog med att han börjat missköta sina annars så väl utvecklade empati  för när kaffet skall serveras ( inte ska jag väl behöva säga till), utan även börjat ta sin tillflykt till skumma sammankomster i lärarhögskolans regi.


Men alla där ute som söker tröst och vägledning. Hav förtröstan! En ny stjärna har tänds på blogghimmelen: Kung Tobby, nedanvåningen sista hopp.

http://www.kingtobby.blogg.se/


Det börjar även röra på sig på elevfronten. Jag kommer lägga in fler länkar till elevsidor så fort jag hinner med.


Dagens elevcitat:

Sen för att höja svårighetsgraden och förvirringen, så kan man ju byta vad varje hörn representerar efter varje påstående, så efter sådär 4-5 påståenden kommer ingen ihåg vilket hörn som var vilket, och när det kommer till kritan och man ska berätta "Varför valde du som du gjorde", så säger hälften "-Jasså, var det här Nej-hörnan, då står jag fel!" för att de inte har en aning om vad de ska säga.
Detta tror jag vi gör bara för att läraren vill ha sin lön, men inte vet vad vi ska göra egentligen på lektionerna och kommer upp med en sånhär 6-årings-lek, där alla får ut SÅHÄR mycket av .
http://harakiri.blogg.se/



En reaktion på en värderingsövning under min lektion. Jag tar tacksamt emot varje form av feed-back,kommentarer elelr diskussioner om mina lyckade och mindre lyckade pedagogiska grepp.

Om jag bara kunde komma ihåg vilket hörn jag skulle ställa mig i, för utrycka mitt erkännande för detta visade mod att utrycka sin åsikt, skulle jag omgående  ställa mig där.


Men själv är jag ändå av den åsikten att värderingsövningar kan vara givande. Men detta förutsätter att alla känner sig delaktiga och tar tillfället i akt att artikulera och begrunda sina ställningstagande. Men jag lovar att inte hålla värderingsövning över värderingsövningar.    


Citat från elevblogg

Bloggrevolution sveper genom vår skola. 
Vissa lärare har tom med två bloggar.
 http://hristo88.blogspot.com/
Men hur med nedanvåningen? Än så länge är det helt tyst därifrån. Hur är det möjligt?! Vad sysslar de med istället för att blogga?

Citat från elevblogg:

Att bloggtrenden skulle nå skolan var det sista jag skulle kunna tänka mig. Bloggandes har blivit så pass utbrett att till och med lärare bloggar. Till vilket syfte då? Att vi elever ska kunna yttra oss på ett modernt sätt, att vi ska kunna diskutera om diverse samhällsfrågor och samtidigt nå ut till andra eftersom bloggar är något i princip alla är medvetna om. Genom denna studiemetoden kommer vi kunna uppmärksamma andra om samhällsfrågor de kanske inte ens var medvetna om.
http://deliavercelli.blogg.se/

Länkar till bloggarna i Samhälle C

Alexander: http://1337ofdoom.blogspot.com/

Andrea http://andrealukiic.blogg.se/

Beatrice: http://harty.blogg.se
Dario : http://darioforpresident.blogspot.com/

Delia  http://deliavercelli.blogg.se/

Emy: http://emyforsen.devote.se/ 
 Emmelie  http://emmelielundin.blogg.se/

Fredrik http://freeddan.blogspot.com/

Frida: http://fridaarlemyr.blogg.se/

Ismael: http://gentleman.devote.se/

Jonny: http://stekisbloggen.blogspot.com/

Josefin: http://iaselin.blogg.se/skolblogg/

Kajsa : http://futureforamerica.wordpress.com/

Martin: http://deeluxee.blogspot.com/

Matti : http://detsugerattblogga.blogspot.com/

Mattias http://klemmekula.blogg.se/

Nils: http://fluffypinkbunnyman.blogspot.com/

Oskar : http://post-party-depression.blogspot.com/

Sarah Fhttp://sarahflodin.blogg.se/

Sara O: http://saaraoo.blogg.se/

Sebastian: http://schtumpen.blogg.se 
Sofia :  http://ercmarras.blogg.se/ 

http://erscmarras.blogg.se/ 

Stefani  http://smatkovic.blogg.se/


Fler tillkommer


Blogguppgift: Samhälle C

Välj ett tema utifrån era intressen eller vad ni tycker är viktigt, som berör samhällskunskap, som ni skall bevaka, kommentera och diskutera kontinuerligt varje vecka under hela kursen.  Om ni inte kan komma på något bestämt tema, kan ni istället kommentera de nyheter eller debatter, ni uppfattar som mest intressanta och väsentliga under veckan. Även om ni valt ett tema får ni självklart ta upp andra frågor.



Inled med att presentera er och motivera varför ni valt det speciella ämne ni kommer inrikta er på .



Alla skall skriva minst i ett inlägg på sin blogg varje vecka, samt kommentera minst tre av de andras bloggar (och gärna skriva ett lägre inlägg).


Utkast: Onsdag morgon, ...

Onsdag morgon., mitt i vecka som det heter på tyska. Jag lyckas komma iväg i tid nog för att utföra mitt  dagliga kall att sätta på kaffet, för att min kollega M inte skall deppa ihop.

Min blogg har inte fått det stora genomslag jag förväntade, förutom hos ovannämnda kollega som hitintills stått för ungefär 100 % av alla kommentarer . Men han har även tagit upp tävlan om vinna priset som skolans mest multimediala lärare genom att sätta upp en hemsida.


http://www.freewebs.com/humanus/

Men jag ger mig inte utan kontrade genom att använda 4 olika färger ( jag tror det knappt själv )på whiteboard i går. Försök slå det den som kan!

Men kankse jag borde hotta upp min blogg med lite mer personliga betraktelser eller skvaller från lärarummet tex om den tunga feministdebatt som P initierade i morse.
Återkommer kring detta och annat.


Blogguppgift till temat: Alla lika, alla olika.



1. Beskriv en egen upplevlse av hur du blivit utsatt eller bevittnat någon form av diskriminering (mobbning, sexuella trakasserier, kränkning etc). Beskriv exakt vad som hände och hur du upplevde situationen. Hur tror du det kan ha påverkat dig? Skulle du ha gjort annorlunda idag  om du hamande i en situationen  idag och i så fall vad?


2. Diskutera allmänt. Hur utbrett är det problemet som du har skrivit om? Vad beror denna typ av problem? Hur kan vi motverka denna typ av problem? Diskutera flera tänkbara förslag!

3. Läs några av de andras bloggar, som verkar intressanta och kommentera. Skriv ett inlägg på minst tre bloggar.


Skriv och lägg ut dina svar på din blogg. Denna skall vara publicerad, och länken  ( och länkarna  till dina kommentarer) skickad till min FC  senast fredag den 26 september kl. 16:00! Om du inte vill publicera dina svar fråga 1,  för att du tycker det blir allt för personligt skickar du den istället min FC , senast fredag den 26 september kl 16:00! Döp dokumentet till "Blogg + ditt namn".


Intervjua morfar. Blogguppgift Historia B


1. Intervjua din farmor/farfar, mormor/morfar eller annan person i den generationen. Försök att få fram så mycket information som möjligt om deras situation när de var lika gamla som er. Så att du kan beskriva hur de levde, deras arbete fritid, deras umgängesliv med vänner, föräldrar eller partner .  Eller hur de tänkte, vad som var viktigt för dem, eller hur de såg på framtiden.


2. Diskutera hur du uppfattar de avgörande skillnaderna och likheterna mellan deras situation som unga och er. Försök även att utifrån detta diskutera vad du kan lära av tidigare generationer, på vilket sätt deras berättelse kan vara viktig för dig.

Lägg ut det på din blogg senast den  tisdagen den 9.9.


Varför blogga i skolan?

Min tanke med varför vi skall använda oss av bloggar:

Det blir förhoppningsvis roligare, mer stimulerade och lärorikt än vanliga inlämningsuppgifter. Det kan kännas mer meningsfullt att skriva inte bara för lärare eller betygsättning, utan istället rikta sig till alla som kan tänkas komma att läsa ens inlägg och ge kommentarer.

Det blir mer personligt och på riktigt. Det finns en tydligare koppling mellan egna intressen eller åsikter och de allmänna frågor vi kommer beröra. Detta, menar jag, ger bättre förutsättningar för att verkligen lära sig något, genom att förankra det till sina egna erfarenheter och tankar, och därmed utveckla sin egen förmåga till reflexion. Men det är viktigt att ni själva avgör hur personliga ni vill vara, och vad som är relevant för uppgiften. Jag vill inte veta vad ni äter till frukost, såvida ni inte har någon poäng eller syfte med som tex diskutera vilken påverkan det vi äter har på klimat eller samhälle.

Det ger träning att på att utrycka och formulera både sina egna synpunkter och kommentera andras. När vi skriver händer det inte sällan att vi upptäcker helt nya perspektiv. Behovet av att uttrycka sig tar över förvandlar vad ni från början kanske tyckte var en tråkig inlämningsuppgift till en kreativ process där nya tankar uppstår.

Det blir mer naturligt att sätta in det ni skriver om i ett sammanhang, genom att ni kommer att utgå ifrån och länka från tex tidningsmaterial eller andra bloggar på nätet, som ger bakgrund och inramning till de frågor ni kommer ta upp.
 
Att utgå och hänvisa till material på nätet kräver och ger träning till en källkritisk granskning. Ni måste naturligtvis ange varifrån ni tagit en viss uppgift, men även bedöma dess trovärdighet. Vissa lärare tillåter inte att eleverna använder sig av wikipedia. Jag tycker tvärtom att det ofta är erbjuder ett bra sätt att orientera sig i något, samtidigt som den alltid förutsätter att uppgifterna värderas, vilket ger en utmärkt träning i källkritik.

Eftersom de flesta ungdomar lägger ned stor tid på nätet, borde det vara en viktig uppgift för skolan att bidra till att utveckla och träna förhållningsätt till olika aspekter av nätkulturen.

inledande...

Det här är en lärarblogg, där de olika blogguppgifter, jag utsätter mina elever på Humanus gymnasium i Lund för, presenteras och kommenteras under arbetets gång. .


En av de viktigaste syftena med att blogga, är att alla skall kunna läsa och kommentera varandras arbeten. Jag kommer därför lägga upp länkar till de olika elevbloggarna när jag får in dem, så att ni kan läsa och kommentera.


Eftersom jag själv inte tidigare har någon erfarenhet av att blogga, vilket jag vet flera av er elever har, får vi hjälpas åt, både med det rent tekniska, layout och innehåll, för att få det att bli så bra som möjligt. Vi kommer att få pröva oss fram.  Det är därför viktigt för mig att få in kommentarer både på vad ni tycker fungerar bra och mindra bra.Jag tar gärna mot allmänna kommentarer och frågor, om hur vi kan utveckla bloggande i skolan överhuvudtaget av alla som kan tänkas vara intresserade.


RSS 2.0