Dags att ta sitt ansvar

Vi har alla ett gemensamt ansvar för trivseln på vår skola. Som lärare kan det vara svårt när vi behöver känna oss som poliser och ständigt komma med negaitiva tillrättavisningar över något som borde vara självklart, som att inte grisa ned eller förstöra förusättningar för att alla skall kunna få en chans att att tillgodgöra sig undervisning.  Jag tycker därför det är väldigt viktigt att alla tillsammans försöker få ordning på det som inte fungerar .


Om några få missköter sig kan det drabba alla på en väldigt orättvist vis. Ett exempel på det är frukten. Jag har själv reagerat över att jag tycker det börjar gå överstyr med nedkläggad frukt överallt. Det skulle kunna få konsekvensen att vi tillsist inte kan tillhanda hålla frukt . Eftersom det blir allas problem är det oerhört viktigt att någon vågar säga ifrån. Dagens elevinlägg är ett engagerat och upprört inlägg över denna probleamtik.  Jag uppmanar alla att läsa det i sin helhet och fundera över sin egen roll , och vad vi kan göra för att förändra situation.

http://jagvillintevame.blogg.se/


Det är ett bevis på ett stort civilkurage att våga säga från, med risk för att upfattas som gnällig. Men jag övertygad om att  majoritetet av alla på skolan håller med något måste göras. Ett första steg är att våga säga från. Heder åt alla som likt dagens bidrag vågar detta. Och fundera över vårt gemensamma ansvar.


Dagens elevcitat
Idag fick jag faktiskt skämmas mer än en gång för mina egna skolkamrater då de inte bara under hela morgonen varit nonchalanta mot lärarna vi haft under morgonens lektioner men jag behövde också beskåda vid lunchtid hur ni fortsätter och är öppet otrevliga mot personalen på cchouse.. WTF?! 
Jag vill inte verka gnällig eller så men idag var jag faktiskt ledsen när jag gick hem från skolan pg av denna negativa utveckling, (lagom passande till temat vi har.)
Den tredje saken jag fick skämmas för idag tycker jag nästan är den värsta..: Min syster skulle komma och möta mig på skolan varpå jag skulle ge henne en rundvisning av skolan.
Vi kommer inte långt förräns vi möts av banankastning i korridoren och min syster blir ganska brutalt inknuffad i väggen och får en banan på sig.. Givetvis var den inte menad på henne, men när hon vänder sig om för att få en ursäkt möts hon (ett återkommande ord idag) av en grupp nonchalanta elever som skämtsamt skyller ifrån sig..
Det kändes ju inte bättre av att det låg fullt med päronsplitter i hela trapphuset och bananklet lite här och var på skolan, för att inte tala om allt annat övrigt skräp som låg slängt överrallt.
..Har det verkligen varit så här dåligt innan eller är det bara jag som inte har sett det tidigare?
http://jagvillintevame.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Patrik Sander

Bravo Stefan! Bravo Jagvillintevame!



Jag har några frågor till oss alla (elever som lärare) här på Humanus:



1) Vill vi tillhöra elitserien eller farmarserien?

2) Vem tror du ordnar så vi hamnar i elitserien - du själv eller någon annan?

3) Vilken frihet tror du anställda kan ta sig på företag och andra arbetsplatser?



FACIT:



1) I det globala samhällets hårda konkurrens är det extremt viktigt för din egen överlevnad att du kommer ut i arbetslivet väl rustad kunskaps- och färdighetsmässigt. Som farmarlagare är du ingen.



2) Tro inte att någon annan fixar framtiden åt dig. Inte ens om du får ärva 200 Mkr. Är du ett stolpskott kommer du bränna bort arvet innan du ens hinner njuta av det.



3) Om någon i personalen på en arbetsplats börjar kasta och smeta frukt på väggen är det skäl för vårdplan, omplacering och om inte det hjälper uppsägning. Svårare än så är inte reglerna i den vardag som väntar utanför skolan. Den som nu tänkte sig en bredare karriär utanför arbetslivet bör ta sig en funderare om vad som händer om man smetar ner gangsterbossens kontor...



Respekt! Ömsesidig respekt!



da teacher

2008-09-22 @ 12:55:07
URL: http://patriksander.blogsida.se
Postat av: Sebastijan

Måste hålla med "Da Teacher".

De stolpskott som håller på måste tänka om!

2008-09-22 @ 13:21:46
URL: http://schtumpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0