Nya monsterinlägg

Det finns stunder då mitt bloggande får mina nackhår att resa sig. Har jag skapat ett monster ? Kommer jag sitta klistrad framför skärmen och vänta på nya spektakulära inlägg  även på min fritid? Hur skall jag klara mig ute i den hårda verkligheten där jag aldrig kan få all den kärlek som jag överöses av i bloggissfären? På Tobbebloggen förs lite i skymundan en intressant  diskussion om bloggmonstret, som allierat sig med alla hans låtsatskompisar. Är bloggen ett desperat försök at skapa en liten trygg idyll i cyberrymdens oändliga ödslighet, där ingen kan höra oss ropa,  ett monster som sakta men säker kommer att sluka oss alla.
http://kingtobby.blogg.se/2008/september/rapport-fran-filmfestivalen-del-1.html 
 



Men efter att ha gått genom och kommenterat alla nya inlägg i Samhälle C (har jag missat någon meddela mig!) ser jag med förtröstan att det finns motkrafter. Vi är inte ensamma. Vi bryr oss. Jag är mycket imponerad över att så många inlägg samtidigt är så engagerade utanför den skull gör avkall på att föra en nyanserad debatt, som inte väjer för det komplexa.  Inga frågar är små nog för att inte samtidigt kunna öppna upp en övergripande globalt perspektiv. Ett exempel på detta ges i dagens elevbloggsinlägg, som även om det visserligen varnar fördomedagsscenario ger oss hopp om räddning, just i genom att vi lyfter fram frågorna .

Arbetet att förändra världen går vidare.

.

Dagens elevcitat
Vår försummelse av biet är märklig med tanke på den kulturella samhörighet som vi hävdar med insekten. Kupan har alltid varit en synonym för den hårt arbetande Utopia.

Einstein sa en gång "Om biet försvinner från jordens yta. Då kommer mänskligheten bara ha fyra år kvar på denna jord. Inga fler bin, ingen mer pollinering, inga fler växter, inga fler djur, ingen mer människa."

Jag är ganska säker på att Einstein kommer att ha rätt. Om bina dör ut, eller åtminstoende honungsbiet. Kommer mänskligheten att kunna klara av det hårda arbetet för pollinering som behövs för att upprätthålla den känsliga livsmedelssystemet. Kommer svaret komma med massa mänskligt arbete (pollinering av mänsklig hand ), eller kanske ny teknik?
http://darioforpresident.blogspot.com/



 

Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Är bloggmonstret kompis med Tobbe?

Umgås det med eleverna?

Håller det på Norrköping?



Jag är rädd.........

2008-09-23 @ 17:35:08
URL: http://hristo88.blogspot.com/
Postat av: Bloggmonstret

Jag finns närmare än ni tror.



.. I will never surrender!

2008-09-24 @ 09:41:21
URL: http://bloggmonstret.blogg.se/
Postat av: Mira

Med tanke på den långa utvecklingen som har lett till pollinering, samevolution och evolution så har Dario tagit upp en viktig sak som vi glömmer i vår värld full av materiella ting som överöser vår vardag. Vad händer med mänskligheten?



Ät bloggmonstret en del av evolutionen? Jag undrar om du sitter nära mig på första våningen för i så fall kan vi diskutera senare.



Bara så ni vet - jag har blogg. Stefan har hjälpt mig att skapa den och nu ska det inte vara några problem med bloggandet.

2008-09-24 @ 14:30:21
URL: http://mirrsblogg.blogg.se/
Postat av: nina

woh! Dario är ju riktigt smart ;) inte så konstigt dock, han är ju tillsammans med mig!

2008-09-26 @ 09:33:17
URL: http://nainab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0