Jämställdhetsdebatt

Jämställdhet och genusfrågor diskuteras livligt på bloggarna , på grund av temauppgifterna både för 1:orna och 2:orna Men många inlägg visar att det finns ett stort engagemang för de här frågorna. Så min förhoppning om, att det faktiskt skall uppstå debatter på bloggarna om det och annat, som inte enbart handlar om att prestera för att få betyg, har  infriats.

När jag läser inläggen kan jag förundras över att även om det finns en ökad medvetenhet och engagemang  om jämställdhetens betydelse, så är det inte så självklart att det skett positiva förändringar bland ungdomars attityder om jag jämför med hur det var när jag var ung. Förändringar har onekligen skett men inte självklart till det bättre. Det finns en ökad medvetenhet och frågorna diskuteras betydligt mer. Ingen kommer undan ( även om  vissa tycker det är uttjatat). Samtidigt är det ett hårdare klimat, större tryck på att leva upp till de gängse normerna. Jag får en känsla av att öppen sexism är betydligt mer vanlig nu än för 30 år sedan. Jag hoppas jag har fel.



Dagens elevcitat

Man kan se det från ett annat håll också. Fördomar baserade på kategorisering av kön, exempelvis vid jobb kanske hade kunnat undvikas om vikten på personernas kön inte hade vägts lika tungt.

Jag ser att detta är något väldigt djupt rotat i det mänskliga sinnet, men det måste handla om respekt.
Så nästa gång, försök att vara lyhörd när andra vill definiera sig utanför mallen.
Det handlar om deras liv, deras välmående och att ändra några få ord kan stärka personens självkänsla mycket.


För det viktigaste är alltid att var och en får definiera sig själv.

http://tvetalan.blogg.se/2008/september/han-hon-och-hen.html


Kommentarer
Postat av: Anonym

kaffe måste vara brygt på rätt sätt, annars kommer inte den sanna smaken fram. Ju mer grovmalet det är, dessto bättre smak :)



// MuppMonstret

2008-09-26 @ 14:45:47
URL: http://muppmonstret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0