Papperspåse på mitt huvud

Ännu en vecka går mot sin fulländning. Trötta smådystra dagar i novemberdimman. Eller som bob hund sjunger "Papperspåse på mitt huvud".

Väldigt  trist  att behöva  konstatera att vår gemensamma närmiljö och trivsel nu åter hotas att förfalla. CC house vill inte bjuda elever på kaffe längre, eftersom en del inte kunnat låta bli att söla ned. Städerskan har flera gånger den här veckan kommit och visat mig , hur illa det är ställt på vissa håll . Om inte frukt , så kaffe eller choklad slängt över väggar. Som vanligt kan vi inte helt säkert peka ut de skyldiga. Det är inte heller inte min ambition att jaga förövare utan att få alla att bidra till att ta ett gemensamt ansvar. Det räcker inte med de allt för vanliga kommnetarerna. " Det var inte jag". " Varför skall jag plocka upp efter andra " . "Jag skiter i vilket, frukten är ändå kass" . "Städerska har väl betalt"etc.
Det handlar om emapti, inte bara med städerskan utan gentemot oss alla. Att bidra till en postiv stämning.

Det är ett återkommande problem vi tillsammans måste göra allt för att förhindra. Att några få som missköter sig vilket drabbar alla. Nya förslag på åtgärder som liknar kollektiv bestraffning är dessvärre att vänta. Förslag om att stänga vissa utsatta rum, eller ta bort automaterna etc.

En slutgiltig lösning är inte att förvänta sig . Men som en klok elev i 2.an brukar uttrycka sig. " Ingen kan göra allt , men alla kan göra något".

Vi ägnade dagens lektion i samhälle C att diskutera problemet, som en praktisk övning i samhällskunskap. En av flera gemensamma slutsatser var att vi måste våga säga ifrån, både lärare och elever, samt fortsätta diskussionen. Några röster från denna:

Dagens elevcitat:

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att någon skulle grisa ner och förstöra på det här sättet om det verkligen framgick vilka konsekvenser det får. Med konsekvenser menar jag inte enbart den kollektiva bestraffningen (borttagning av frukt, kaffemaskiner etcetera) utan även hur detta beteende påverkar utomstående parter, så som städerskan. Hade fruktkastarna insett hur frustrerande och onödig denna situation är hade de troligen slutat med detta trams.

http://stefanshumblogg.blogg.se/2008/november/november.html#comment


Vad kan vi göra när dessa regler bryts? Ska hela skolan bli bestraffad när det är runt 5 personer som missköter sig?
Själv tycker jag inte att hela skolan ska bli bestraffad för att några omogna personer leker med frukten/ kastar kaffe på väggarna. Jag är nästan helt säker på vilka dessa elver är, och jag är även ganska säker på att lärarna vet.
Det är löjligt att hela skolan ska bli drabbad bara för att lärarna inte vågar säga till dessa personer, och när jag säger attt de inte vågar, så menar jag  verkligen också att de inte vågar. De är något som är dåligt med denna skolan, lärarna är för fega.

http://saaraoo.blogg.se/


Det kan hända att någon elev i 2:an eller 1:an lyssnar på oss 3:or, men inte i lika lång utsträckning eftersom vi inte har de egenskaper som en vuxen innehar. Men vi 3:or ska inte ge upp för det, vi kan också säga till och påverka, det är bara det att vi har det lite svårare till att andra ska lyssna på oss efetrsom vi bara är 1-2 år äldre än de övriga till skillan från lärarna som kanske är 10-20 år och högre äldre än oss. Men egentligen ska inte ålder ha någon speciell roll i detta, det är hur man uppträder och vad man har för beredskap om man ser något dåligt hända, den beredskapen har nog ingen roll med hur ung man är, det går att få den oavsett ålder, bara man får lära sig hur man gör och få tillräcklig support från de andra 3:orna eller övriga elever så att man vet att andra personer står bakom en oavsett om man gör rätt eller fel, och om man känner och vet om det så kan man i de flesta fall ta mod till sig och våga säga till andra som gör skit för andra. Alltså, det är inte bara lärarna som ska ta hela ansvaret för problem och gå runt och säga till och ge respekt med sig, det är även vi äldre elever som bör göra det på det sätt som jag diskuterade om tidigare, att vi ska supportra varandra så att man blir starka tillsammans ochh "köra" över de andra som inte sköter sig. Det är upp till varandra att agera tillsammans för de som vill och vill förhindra detta beetende.

http://freeddan.blogspot.com/


Att mogna som person handlar mycket om att kunna tänka på andra människor, och inte bara sig själv, och därmed visa respekt.

http://fridaarlemyr.blogg.se/


Kommentarer
Postat av: delia

Tyckte det var bra att vi ägnade dagens lektion åt att diskutera dagens situation på skolan och jag hoppas på en förändring. Som någon klok människa sa, ingen kan gör allt men alla kan göra något.

2008-11-07 @ 15:22:52
URL: http://deliavercelli.blogg.se/
Postat av: tomsamuelsson

Det var inte jag!

2008-11-09 @ 20:23:36
URL: http://rentutsagt.blogg.se/
Postat av: Johan Skärblom

sorgligt =/ hoppas verkligen det tar slut! Vill ju inte att frukten ska dras in!

2008-11-11 @ 23:29:53
URL: http://heltokejtyp.blogg,se
Postat av: Anne-Li

Hej stefan!



Roligt att se att du påverkar oss små elever som blir offer för oss själva och varann :P!!



Nu har jag skrivit ett sista blogginlägg på min skolblogg. Nu känner jag att jag gjort mitt. Nu får det vara slut. Jag har gått i pension !

2008-11-13 @ 10:57:12
URL: http://jagvillintevame.blogg.se/
Postat av: samanullah

shii va du ska tjata om frukt haha, nej men jag tycker att det har förbättras och det tar sin tid så det e påväg att bli bättre o bättre för varje gång :)

2008-11-18 @ 19:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0