Blogga om att blogga

Dagens lektion i samhälle C ägnades åt att utvärdera vad bloggande har tillfört, dess problem och möjligheter som undervisningsmetod.  En diskussion jag gärna ser vi håller vid liv för att utveckla bloggens möjlighet och bli mer medveteten om dess risker. Många vittnar om vilken kick det kan innebära att uttrycka sig, få kommentarer och lockas till att läsa andras bloggar.

Elvcitat 
 Jag ställer mig själv frågan varför jag bloggar egentligen? Det är som en drog. Det är så skönt att sätta sig vid bloggen och bara skriva av sig. Få skriva om allt från skolans exilens till den sammes undergång. En brefielse att få ventilera sina åsikter och bara kunna säga vad man vill om allting. Så länge det inte skapar oreda i den mån att det man skriver inte är stötande eller kränkande mot någon.
http://schtumpen.blogg.se/

Det känns skönt att man kan sitta och skriva lite när man vill, även om man skriver lite mer än bara nyheter osv. Det får en även att börja blogga om annat i ens liv. Och det är faktiskt kul att komma in i "bloggvärlden". Jag har börjat läsa andras bloggar mer och mer sen jag själv började skriva!
http://emyforsen.devote.se/

Flera uttrycker dock  en svårighet om att hålla skrivlusten vid liv.

Elevcitat
Att blogga är en konst som är spännande och roligt till en början men efter tiden går, så sjunker spänningen och så gör också inläggen tills en dag då man måste blogga för det är dock en obligatorisk uppgift som man måste göra.
http://stekisbloggen.blogspot.com/

Till nästa säsong av Humanus dokesopa skall jag försöka utveckla olika sätt att hålla det bättre vid liv, tex genom mer uppföljningar eller se till att feed-backen blir bättre, tex genom att lägga större vikt vid kommenterandet. Mot slutet har jag haft svårt att hinna med det som jag skulle önska , men skulle framför allt uppmuntra till att alla kommnetera varandra mer. Jag tar gärna mot förslag på hur det skall gå till.

Flera diskuterar huruvida det är bra eller dåligt att bloggandet förutsätter att vi även uttrycker egna uppfattniningar och åsikter.

Elevcitat
Några kanske tycker att det är fel att vi blir tvingade till att skriva våra åsikter, då faktiskt vem som helst kan läsa dem. Men jag anser inte att detta är fel. Det är faktiskt ett fritt land, och vi har rätt att ha våra egna åsikter. Sen om man vågar/vill  dela med sig av dem eller inte är väl upp till var och en. Men jag har inga problem med detta. Vissa kanske inte heller anser att det är ett "riktigt" undervisningssätt. Det höll jag faktiskt med om förrut. Men om man tänker efter så har det faktiskt varit väldigt givande. Vi har själva fått välja vad vi har velat skriva om inom samhällsämnet, vilket har gjort att vi har kunnat sätta oss in i saker som vi själva tycker är intressanta, och som faktiskt har varit nyttigare än en del andra saker vi har gjort i skolan...
http://fridaarlemyr.blogg.se/

Jag har lärt mig att uttrycka min skriftliga förmånga genom bloggen och har lärt mig att föra fram mina åsikter på ett effektivt sätt, samtidigt som jag fått en respons av folk vilket har gjort mig ännu mer pepp på att skriva.
http://emmelielundin.blogg.se/

Men när man bloggar kan man skriver man ungefär en halv sida, och samtidigt får man fram sina åsikter, det mesta man skriver i en blogg är ju egna åsikter. Detta har ju varit en fördel för mig, men jag vet att många inte gillat att blogga, eftersom det har svårt att uttrycka sina åsikter. Men samtidigt så är det en stor del av samhällsämnet, att kunna uttrycka sina egna åsikter, och kunna göra det på ett bra sätt.
http://saaraoo.blogg.se/


Andra beskriver bloggandet som en allt mer betydelsefull del av samhällsdebatten på gott och ont, men som skolan inte bör ställa sig utanför.

Elevcitat
Att skriva en blogg har blivit en liten del av vardagen för många, för vissa är det även en mycket stor del av vardagen. Att uttrycka sina känslor och/eller åsikter har blivit större än någonsin. Numera känns det inte lika nödvändigt att delta i en självklar demostration eller hungerstrejka på plattan. Nä nu när bloggvärlden har fått sån stor uppmärksamhet som den har uppnått så har det börjat bli ett självklart ställe för att uttrycka vad man tycker. Så vad vore inte bättre än att kasta in skolan i bloggvärlden...
http://post-party-depression.blogspot.com/


Den största faran som flera tar upp är att kan ge utrymme till personliga påhopp, såväl avsiktliga som oavsiktliga.

Elevcitat
Det finns dock några saker som jag ogillar med bloggar. Det är när folk syftar på folk indirekt. Att man gör personliga påhopp på så vis att man känner sig träffad om man är den som är personen i fråga.
http://deliavercelli.blogg.se/

En svårighet med att kommunicera med text är ju att det lätt kan uppstå misstolkningar. Ironi kan lätt missförstås.  Något skulle kunna uppfattas som ett påhåpp eller stötande, utan att det finns minsta asvikt till det. Därför är det viktigt att om någon känner sig  utpekad eller kränkt vågar säga ifrån, så att eventuella missförstånd kan undanröjas.

Kommentarer
Postat av: Don Zebster

Många visa ord från små visa människor...



Dock så motsätter jag mig Delias ord. Att syfta på någon indirekt är ett effektivt sätt att få sagt något utan att bryta mot några regler. Känner man sig träffad, på gott och ont, så har ju budskapet gått fram. Anser jag.

2008-12-17 @ 18:17:04
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: Mikael@humanus

Tung blogg Stefan. Det är detta som gör att Stefansblogg är bland de första som kräver ens uppmärksamhet på morgonen, sen finns det ju naturligtvis schtumpen, christophershelvete, darioforpresident och så vidare.

2008-12-18 @ 08:27:25
URL: http://hristo88.blogspot.com
Postat av: kingtobby

Vi är på gränsen till ett nytt medium som många inte ens börjat utforska, och vi vet inte heller var gränsen går för detta medium. Det är upp till oss att sätta de gränserna och förstå vad som är rätt eller fel. Schtumpens uttalande kan både ses som rätt eller fel, utifrån olika moraliska ramar. I nuläget råder någon form av kontrollerad anarki på nätet. Därför måste vi själva använda sunt förnuft för att avgöra när vi går över gränsen.

2008-12-18 @ 09:52:36
URL: http://kingtobby.blogg.se/
Postat av: Christoffer

När man tänker efter, så har bloggning inte funnits så värst länge. Det började någon gång vid starten av internet, det tog enorm fart vid 1997. Det finns bloggar som har funnits sedan dess. Det är vi som får sätta gränserna på detta nu, som Kingtobby säger.

2008-12-18 @ 10:49:43
URL: http://christoffershelvete.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0