Igen

Måndag igen. Jag hinner inte riktigt med! I dag har jag väl inte gjort min starkaste insats i min lärargärning.
Men vi forsätter.  Men Mikael är i högform och spottar ur sig  djupssiniga bertaktelser över sitt liv mot bakgrund av de världhistoriska skeekden. Läs begrunda och kommentera!
Men det pågår många diskussioner på bloggarna som jag om jag bara fick tid skulle vilja samla ihop, men  som jag får återkomma till. För nu går jag hem, den näst sista skolmåndagen innan jul!

Dagens elevcitat
Jag blir uppriktigt upprörd över hur många som verkar tycka att striktare regler och hårdare straff är lösningen på problemet, och att dessa tankegångar verkar vara de överlägset mest framträdande i svensk skolpolitik. Samtidigt som den mer liberala uppfostran -både i skola och den i allmänna- har sina brister, finns det precis som i all annan politik inget perfekt tillvägagångssätt, utan man måste välja det minst dåliga. Där finns inte det som skolpolitiken verkar luta åt idag, och det går enkelt att lista ut bara genom en enkel analys av människors sociala psykologi och funktioner. För att dra ett exempel många bör känna till: föräldrar som skapar disciplin gentemot sina barn med hjälp av våld och bestraffningar istället för kommunikation får en relation byggd på rädsla. Många av dessa barn kommer också lyda sina föräldrar, men det är också dem som kommer agera våldsamma och "bråkiga" i andra situationer för att lösa sina konflikter, då det är på detta sätt de blev uppfostrade.
http://harty.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Johan S

Kör hårt Stefan, snart lov!

2008-12-11 @ 11:10:27
URL: http://heltokejtyp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0