Bloggkrönikor

Nu börjar årskrönikorna läggas ut på bloggen. Mikael  återkommer till sitt blygsamma tema, att sätta in sina privata vedermödor i det världspolitiska skeendet. Tobbe redovisar årets nya erfarenheter med sina låtsatskompisar.
Jag uppmanar alla lägga ut sina personliga årskröniker om livet på Humnaus, bloggandet eller annat.


Själv skull jag helt kort vilja summera några tankar kring Humanus dokesopa så som den kommit till utryck på bloggen.

Min strävan har varit att blanda seriösa diskussioner, inlämningsuppgifter, personliga betraktelser med att helt enkelt ha roligt tillsammans. Tanken var att försöka göra skolarbetet lite mer stimulerande och personligare.


Jag vet en del reagerade på min upprensningskampanj mot fruktproblemen. Men mitt syfte vara aldrig att peka ut syndabockar eller jag förövare utan öka vår medvetande om hur vi tillsammans tar ansvar för vår situation.  


Men mest har vi nog tillåtit oss att ha roligt. Finns det problem med det ?

Bloggandet om bloggandet går vidare.  Det är ju inget självändamål att blogga, utan viktigt vi alla utvärderar hur vi tycker det har fungerat. Vad vi vill uppnå med det, om det tjänar sina syften, för att utveckla dess möjlighet och blir mer medveten om dess risker.

 
Jag tänker inte hålla något försvararstal över mina eventuella mindre seriösa inlägg om papegojor eller ekorrar, utan lämnar ordet till dem som bloggen är riktad till.

Dagens elevcitatkör:

Är det acceptabelt att skämta på blogg? Får man visa bilder och skriva om ekorrar, papegojor eller bävrar? Själv tycker jag att det är sådana inlägg som gör bloggandet intressant, men det ska också finnas något äkta meddelande gömt i texten, det gör det både roligt och lärorikt att läsa om andras kunskap och erfarenheter. En blogg är till för att skriva om sina tankar och om alla tankarna cirkulerar runt ekorrar och deras underbara förmåga att fängsla oss, så tycker jag att man ska få skriva om det. Men jag kan förstå de som tycker att det är onödigt och störande att man skriver om mindre seriösa problem, när man egentligen kan skriva om allvarligare saker som ekonomin i världen eller andra nyheter. Men om det bara skrivs om skolrelaterade uppgifter så blir det lätt att bloggandet blir tråkigt, men jag tycker att det blir mindre tråkigt att ibland skriva om något man själv har intresse om, det kan vara en nyhet som man vill dela med sig av som berör.
http://squirrelsblogspectacular.wordpress.com/


Kan alla dessa skämt som kan vara svåra att tolka och uppfatta över bloggarna vara kränkande på något sätt, för andra som läser? Inte vet jag, jag andas ironi så för mig är det naturligt. Ha! Jag kan förstå de som faktiskt tar illa upp, oftast är det faktiskt från misstolkningar av en text. Det är svårt att avgöra om en person skämtar eller inte om man inte hör det från en röst som tar en annan tonart. 
  Själv tycker jag att det är bra att vi bloggar, det är ett riktigt bra sätt att få ut allt vi vill säga. Alla vår åsikter blir på något sätt lättare att få fram om man bloggar om det istället för att prata och skriva ett prov. Man får mer tid att tänka till vad man ska skriva och det blir lättare att uttrycka sig också.
http://christoffershelvete.webblogg.se/

Jag själv tycker inte det är vidare kul, jag gör det bara för att jag "måste" haha, under skoltiden såattsäga, annars skulle jag nog inte gjort det själv just nu iallafall. Men jag tycker dock det är roligt att läsa andras bloggar då dem skriver intressanta saker, jag har ett par bloggar som jag går in på dagligen och läser, när jag har tid över.

När det gäller under skolan då vi måste blogga lite då och då, känns det ok. Då man får skriva av sig och uttrycka sina egna åsikter etc. Det skulle klart funka om vi fortsatte att blogga vidare, om man själv tycker det är intressant som man ska blogga om, dock inte för mycket då det kan vara jobbigt om man får för mycket att skriva om
http://anz0ategui.blogg.se/

När man bloggar tränar man ju sig själv på att skriva, allt bättre och bättre hela tiden, och det är ju såklart en fördel!
Man får också en chans att få kommentarer kring det man skrivit, vilket är kul, för då blir bloggandet även lite som en disskusionsfråga i vissa sammanhang! Vilket kan vara mycket intressant ibland...

Det är kul att blogga, och oftast bra.  Eftersom att hela min skola bloggar, och tvåorna om samma uppgifter ,så kan det vara bra att se saker och ting ur olika perspektiv och inte bara ens eget.
Det är viktigt att se omvärldens tankar, och inte bara mina egna!
http://nainab.blogg.se/



Jag kan erkänna att bloggandet hjälpt mig många gånger periodvis i mitt liv. Förut skrev jag dagbok (ni vet en sådan bok med lås som ingen annan än en själv fick lov att öppna), nu skriver jag blogg. Det är ett skitbra sätt att bearbeta saker och ting på, man gör tankar till ord och känner en ovanlig typ av lättnad. Det är ganska svårt att beskriva, eftersom vi alla skriver bloggar och har olika krav på vad som ska finnas med och inte finnas med. Men ni som skriver för att på något sätt få ut någonting som ni gått och grubblat på under en längre tid, ni förstår säkert vad jag menar.


En annan sak som faktiskt också är ganska bra med bloggandet, det är att man får en skrivarvana. Man utvecklar omedvetet ordförrådet desto mer man skriver, vilket är en väldigt bra träning för att senare kunna bli en bra författare eller skrivare.


Dessutom tycker jag att det är väldigt roligt att ta upp ämnen som väcker lite tankar hos folk och drar upp olika argument för och emot. Det är intressant att höra vad andra tycker och tänker om saker som man själv har en stark åsikt om, vilket man ofta får höra i någon kommentar om man skrivit ett inlägg som väcker känslor. På det sättet kan man lätt få igång en diskussion, kanske få andra uppfattningar som man faktiskt inte hade tidigare eller se saker från en annan synvinkel.


Nackdelar är alltid svårare att komma på, eftersom det inte är något som man vanligtvis sitter och funderar över (i varje fall inte jag). Men det är klart, kränkande ord och stötande argument är alltid något som kan vara ett problem. Många tänker väl som så, att min blogg är min blogg och jag får skriva precis vad jag vill i den - så tänkte faktiskt jag till en början. Men sanningen är att vi alla har en hel del skyldigheter när det gäller att yttra sig. I vissa fall får man inte lov att säga precis vad man vill, det är en regel som vi alla måste respektera. Mycket av bloggandet handlar till stor del av respekt. Respekt mot samhället, men framförallt respekt mot alla som individer.


När vi kommer in på frågan om det är ett bra system att använda oss av bloggar på skoltid, måste jag faktiskt säga ja. Jag tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att arbeta på. Det går snabbt och lätt att hitta information och man behöver inte konstant tänka på hur meningarna formuleras, eftersom det inte behöver vara skrivet med korrekt svenska.
http://saraemilieandre.webblogg.se/

Och det är ytterst viktigt att få folk att tänka till, om ens för en liten stund, för frågor som är essentiella för att vårat samhälle ska fungera på ett rättvist och bra sätt. Det finns en stor risk med det låga engagemanget i politiska frågor hos ungdomsgenerationen. Det demokratiska samhälle vi har försökt skapa vilar på engagemang, att folk går och röstar samt sätter sig in i hur vårt samhälle fungerar. För att uppnå detta kan en blogg möjligtvis vara ett bra sätt i kombination med "vanlig" undervisning i form av lektioner och inlämningsuppgifter. Men skolundervisning kan inte göra mycket mer än att ge folk en inblick i hur vårt samhälle är uppbyggt och fungerar, resten är upp till individen. Man kan ju leda åsnan till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka.
http://markushehe.blogg.se/

En bra sak med bloggen är dessutom att man faktiskt visar en vilja av att modernisera sig och hitta nya lösningar på den ständiga frågan "Hur undervisar man omotiverade elever?". 

Bloggandet som har införts på skolan är otroligt viktigt! Detta nya arbetssätt erbjuder eleven varierade skoluppgifter och låter henne/honom fördjupa sig i det som eleven själv finner intressant. Bloggar är ett ytterst kraftigt verktyg för att förmedla åsikter, ideer och funderingar. När vi (och alla andra som tittar förbi) läser varandras bloggar, kommenterar eller skriver egna inlägg diskuterar vi inte enbart vad som händer i världen men delar med oss av vår kunskap, tar fram möjliga lösningar på problem samt ger uttryck för våra tankar och känslor på ett sätt som gör bloggandet unikt.

Här ska även tilläggas att alla bloggar är unika, präglade delvis av våra intressen och delvis av vår personlighet. Jag själv bloggar för att dela med mig av den kunskap jag har (samt den nya jag får) och för att föra uppmärksamhet till viktiga händelser och problem i vår värld. Vissa bloggar diskuterar de nyheter de finner intressanta just denna vecka medan andra fokuserar på känslor och personliga upplevelser.

Det är just denna mångfald som gör bloggandet till ett säreget fenomen. Då mångfalden leder till ett unikt nätverk av röster, varav många kanske inte hade blivit hörda utan bloggandets introduktion, betonas vikten av dess roll i skolan.

Trots att internet är tillgängligt för människor världen över, medan klassrummet endast omfattar 20-30 elever, finns det en hel del personer som hellre delar med sig av sina åsikte på bloggen än i klassrummet. Det är klart att dessa elever också måste låta sig höras!

För övrigt är bloggandet otroligt viktigt för att sprida kunskap, åsikter och ideer vidare. Bloggarna är ett instrument som hjälper våra åsikter att höras världen över, därför är bloggar som del av skolundervisningen ett mycket bra koncept!
(Kommentar av Kajsa)


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Återigen ett tungt inlägg på stefanshumblogg. Arbetar du som lärare?

2008-12-18 @ 15:47:38
URL: http://hristo88.blogspot.com
Postat av: Johan S

kul att se lite christmas spirit denna lördag! :D



God Jul och Gott Nytt År!



Btw, nytt inlägg !Min Blogg lever än! :D

2008-12-20 @ 12:43:38
URL: http://heltokejtyp.blogg.se/
Postat av: tom samuelsson

bra inspiration till ett inlägg här! :D





God Jul!

2008-12-30 @ 14:18:46
URL: http://rentutsagt.blogg.se/
Postat av: Marlene

Imponerande!



Har surfat runt och läst en mängd tankeväckande och insiktsfulla blogginlägg. Ni kan alla (bloggande lärare och elever) vara stolta!



Saknar lärarinlägg från nedanvåningen dock...









2009-01-05 @ 23:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0