Var inte rädd!

Vi tvingas alla ibland genomlida svåra förluster och sorg.
Nästan varje dag hittar jag väldigt starka beskrivningar av smärtsamma upplevelser på bloggen. Jag är övertygad om att det är viktigt och kan vara en stor hjälp att våga uttrycka även de svåra erfarenheter. Att formulera och uttrycka vad som är svårt är ett sätt att få bättre grepp på vår situation.

Men det kräver ett stort mod och mognad


Det finns många problem vi kanske inte kan göra så mycket åt, det finns inga lösningar. Men att veta att någon lyssnar och delar våra erfarenheter inger alltid en tröst.    Att gå undan och inte vilja besvära dem som vi märker har det svårt, är tyvärr en allt för vanlig reaktion.  Men att läsa eller lyssna om hur andra förmår hantera sorg och omvandla det svåra till livsmod ger även kraft till den som lyssnar.

Vi har därför anledning att vara tacksamma för alla som vågar uttrycka sorg och smärta.


Det finns inget som inger mig större respekt än just en sådan förmåga att beskriva der smärtsamma på ett hoppfult sätt.  Dagens elevcitat som beskriver en sådan sorg -det vackraste, klokaste  och mest livsbejakande  hedrande minne  jag fått förmånen att ta del av.
Tack!


Dagens elevcitat.



Jag tycker att min pappa är den bästa jag känt, om jag ska jämföra honom med många andras pappor. Men sedan tycker de säkert samma sak om sina egna. Alla dåliga minnen försvann när han dog, det finns bara de positiva minnena kvar.


Det är fortfarande jobbigt när folk frågar hur det är; jag har gått vidare, men jag kommer aldrig att glömma honom och jag är fortfarande ledsen då och då.


Pappas bortgång har fått mig att sätta upp mål i livet eftersom jag nu vet att det kan sluta snabbt, utan förvarning, och då vill man inte upptäcka att man har slösat bort en hel livstid. Om man ska se på det positiva så får jag tacka pappa för ett bra startkapital i livet som gör det lite lättare att nå målen.


Det som jag har upptäckt att man oftast inte uppskattar saker förrän de inte finns längre, så ta vara på allt och alla i din närhet; du vet aldrig när du får se den eller det igen.


Jag avslutar den här bloggen med en dikt som dök upp i mitt huvud när jag låg i sängen och kollade på min julstjärna i fönstret förra året (jag brukar inte skriva dikter, det här är en engångsföreteelse, och en rimlös sådan);


Let the golden star shine over me,

Like a protecting father high up in the sky.


Tack för en bra uppväxt, jag kommer alltid sakna dig och du kommer aldrig bli glömd.



http://mathias-a2.webs.com/blogg.htm?blogentryid=4307593


Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla sov på din lektion idag :O :D

2008-12-16 @ 19:11:21
Postat av: Linnea

Usch vad jobbigt för den här personen! Att man kan fortsätta livet, efter en sådan här upplevelse, med en sådan positiv inställning; det är ett mirakel.

2008-12-17 @ 08:41:27
Postat av: Haggi:D

mycket djup blogg!!!

Bra skrivet!!!

jag brukar alltid säga att det inte är mina föräldrar, vänner eller kompisar som bryr sig mer om min framtid än MIG SJÄLV!!! Du lever en värld där du själv måste ta dig igenom allt helt enkelt men visst hjälper det att de ger dig ett stöd!

2008-12-17 @ 13:43:00
Postat av: Kajsa

Angående dagens samhällslektion:



Bloggandet som har införts på skolan är otroligt viktigt! Detta nya arbetssätt erbjuder eleven varierade skoluppgifter och låter henne/honom fördjupa sig i det som eleven själv finner intressant. Bloggar är ett ytterst kraftigt verktyg för att förmedla åsikter, ideer och funderingar. När vi (och alla andra som tittar förbi) läser varandras bloggar, kommenterar eller skriver egna inlägg diskuterar vi inte enbart vad som händer i världen men delar med oss av vår kunskap, tar fram möjliga lösningar på problem samt ger uttryck för våra tankar och känslor på ett sätt som gör bloggandet unikt.



Här ska även tilläggas att alla bloggar är unika, präglade delvis av våra intressen och delvis av vår personlighet. Jag själv bloggar för att dela med mig av den kunskap jag har (samt den nya jag får) och för att föra uppmärksamhet till viktiga händelser och problem i vår värld. Vissa bloggar diskuterar de nyheter de finner intressanta just denna vecka medan andra fokuserar på känslor och personliga upplevelser.



Det är just denna mångfald som gör bloggandet till ett säreget fenomen. Då mångfalden leder till ett unikt nätverk av röster, varav många kanske inte hade blivit hörda utan bloggandets introduktion, betonas vikten av dess roll i skolan.



Trots att internet är tillgängligt för människor världen över, medan klassrummet endast omfattar 20-30 elever, finns det en hel del personer som hellre delar med sig av sina åsikte på bloggen än i klassrummet. Det är klart att dessa elever också måste låta sig höras!



För övrigt är bloggandet otroligt viktigt för att sprida kunskap, åsikter och ideer vidare. Bloggarna är ett instrument som hjälper våra åsikter att höras världen över, därför är bloggar som del av skolundervisningen ett mycket bra koncept!





2008-12-17 @ 16:42:00
URL: http://futureforamerica.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0