Måndagsmorgon uppgift i Geo A

Bara kavla upp ärmarna och köra igång!  Vi skippar snacket. Det är som det är.

Dessvärre måste jag trots mina tidigare löften, på grund jag inte fått igång min uppgiftsblogg, lägga ut ännu en uppgift.
 Geo A

Enligt en stor undersökning  "Unga européer i ett globalt perspektiv"finns en tydlig uppfattning bland ungdomar som beskrivs som :
"Världen håller på att gå under, alla borde göra något och kan också göra skillnad, tror de unga, men de själva är inte redo att ingripa och de tror inte att politikerna förmår göra något åt situationen,"


Läs artikeln om en undersökning om ungdomar syn på globalisering:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=639402

http://www.kairosfuture.com/sv/nyheter/pressmeddelande

Besvara  följande frågor som underlag till en diskussion.

1. Vad menar artikelförfattaren med att ungdomar håller på att bli indier?
2. Beskriv mjuka och hårda och hårda värderingar, vad är viktigast för dig i ditt yreksval. Vad är viktigast livskvalité eller status?
3. Hur har ungdomars attityder förändrats på senare år. Vad kan det bero på?
4. Finns det en global ungdomstrend, hur sprids den ?
5. De flesta  ungomar ser ljust på sin egen framtid, men mörkt på världens framtid.  Världen går åt helvete , men jag klarar mig nog bra !  Enligt undersökninge är de flesta ungdomar inte intresserad av att försöka göra något åt problemen. Hur smart är en sådan attityd? Eller är frågan fel ställd?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi ungdomar vill ha mycket fritid som möjligt, jobba så lite som möjligt men ändå prestera bra när vi väl jobbar.. Själv är jag glad bara jag har ett jobb.

Utbildning är något mitt överjag vill att jag ska ha, men det verkar inte mitt Jag lyssna så mycket på..



Men sålänge det inte är ute med mig är det inte ute med jorden heller!

2008-11-17 @ 10:50:34
Postat av: Liridona och Rebecca

vi tycker att pengar är viktigare än dyra kläder. Det finns så mycket annat man kan göra med dom, man kan ha roligare med pengar än kläder ;) så det så..

2008-11-19 @ 14:14:03
Postat av: Merima

Jag tror inte att många ungdomar bryr sig om globaliseringen idag.

Man bryr sig mer om pengar än kläder.

SÅ nu har jag kommenterat!

2008-11-19 @ 14:15:18
Postat av: Mårten & Emme

det hela handlar om att vi idag inte vill att jorden skall gå under, men att vi ändå vill ha alla saker som är anledningen till och orsakar att vår jord idag går under. tillexempel som bilar, elektroniska apparater. att vi själva inte vill vara delaktiga utan att vi lägger ansvaret på andra och tror att det ska ordna sig av sig själv helt enkelt!!

2008-11-19 @ 14:16:14
Postat av: Robin och Yousuf

Jättefint Stefan, så stolta vi är över DIG!<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

(detta är hjärtan stefan)

Svar på fråga 1 och 2

1. Vi börjar värdera yrkeslivet som indier det vill säga att vi satsar mer på karriären.

2. Mjuka värderingar är exempelvis bra arbetskollegor, medan hårda värderinga är så som bra lön

2008-11-19 @ 14:19:10
Postat av: Sara Persson & Pernilla Johansson

1.Därför att många ungdomar säger att världen håller på att gå under p.g.a. alla utsläpp, men vi är inte själva beredda att försaka saker som egen bil m.m.

2. Vi tycker att livskvalité är det viktigaste.

3. Ungdomars attityd har förändrats genom att vi vill ha mycket mera saker vi är nästan beroende av att ha den t.ex. nyaste mobilen och språket blir hårdare och hårdare.

4. Ja, det tycker vi att det finns t.ex. med kläder elektronik och annat. Detta sprids globalt via internet och tv.

5. Vi tror inte att ungdomar är medvetna om hur allvarlig miljö frågan är, eller så tänker de att men det kommer ändå inte att hända för än jag är död så varför ska jag bry mig?

2008-11-19 @ 14:20:31
Postat av: Sara André

Jag tycker, utan tvekan, att något av det viktigaste med livet är att skaffa sig en bra utbildning, ett välbetalt jobb och en god långsiktig ekonomi. Ifall man studerar så gör man väl det för att uppnå något bra och på så vis bli stolt över sig själv, och inte för att göra någon annan stolt?



Jag kan förstå att många ungdomar satsar på ett jobb som inte följer med hem efter dagens slut, för vem vill egentligen mista all sin lediga tid?



Angående ungdomars syn på sin egen framtid samt på världens framtid tycker jag att det som sägs är ganska förståeligt. Det är klart att hoten känns stora när det gäller t.ex. miljöförstöring och krig. Se bara på hur mycket skit världen har fått ta de senaste åren, inte konstigt att tilliten inte är speciellt stor då. Man litar väl helt enkelt mer på sig själv och sina medmänniskor än vad man gör på internationella organisationer (det gör till och med jag).

2008-11-19 @ 14:27:52
Postat av: mattias s

det stämmer inte det som sägs att vi 90 talister är curlingbarn, det är fler som vill ha hög utbildning nu än förr.

för de flesta är inte hög lön det viktigaste utan att trivas på jobbet och i privatlivet.

men idag är utbildning viktigare för att få jobb än förr, idag är det nästan krav på gymnasie utbildning vilket jobb du än skall ha. vi utbildar oss för att det är vad som förväntas av oss, det kan även bero på att andra länder kommer ifatt oss, och då kan vi inte längre se ner på dem om inte vi är högutbildade

2008-11-19 @ 14:32:37
Postat av: Monika

Hej Steffan !



Ungdomarna idag börjar få de indiska värderingarna. För mig är det viktigare att ha ett jobb där jag får bra betalt än att jag ska vara på ett jobb där jag har bra chef och bra medarbetare. För mig är hög statusen jobb viktigare än bra livskvalitet.

De som är födda på nittiotalet är mer för att ha ett bra jobb med bra betalt hög att ha högstatusjobb och att studera vidare efter gymnasiet för att få ett bra jobb. Jag tror att man vill ha ett jobb där man tjänar bra för att dels kunna göra ”allt” man vill, att kunna ha råd med alla lyxigheter och kunna leva ett bra liv.

Det finns en global ungdomstrend, nästan alla ungdomar vill läsa vidare efter gymnasiet. Jag tror att den sprids när det gäller tv och internet. Man ser kanske hur bra kändisarna har det och så vill man själv leva ett liv i lyx.

Jag tycker att det är fel inställning att tycka att världen kommer gå åt helvete men jag kommer klara mig. Hur kan man vara så säker på det. Tänk så går ditt liv åt helvete och vad ska du göra då. Om alla hade insett att man inte kan vara säker på att mitt liv kommer bli helt toppen och jag kommer ha det så jävla bra. Det är inte säkert, om alla hjälper till att ”fixa” så att jorden blir helt bra så har vi ju större chans att veta att våra liv kommer bli toppen.

2008-11-19 @ 14:35:49
Postat av: Alisa

Det som menas i artikeln att ungdomar håller på att bli som indier är att de har liknande värderingar. Fler ungdomar vill fortsätta utbilda sig efter gymnasiet, vi strävar efter hög lön, hög status och hög utbildning. Innan var livskvalitet betydligt viktigare än en hög status. Även idag kan man se hur viktig statusen är för oss. Ett exempel är att vi köper saker bara för märkets skull, även om kvalitén är sämre. Om vi säger att en dolce väska är lika bra och har lika bra utrymme som en annan väska som är billigare. Men om vi köper dolce väskan då känner man sig som att man har en hög status.



För mig är livskvalitet viktigare än en högre status. När jag ska välja inriktning för detta jobb jag vill utbilda mig för då vill jag ha ett jobb som jag trivs med. Något som jag kan tänka mig jobba med år efter år utan att jobba bara för att den ger mig en högre status i samhället. För mig är trivsel mycket viktigare.



Men när det gäller att köpa saker så måste jag nog erkänna att jag ibland köper för märkets skull och inte för att kvalitén. Fast jag tvivlar inte på att de flesta gör så ibland.



Jo det finns en global ungdoms trend och den sprids jättesnabbt överallt. Vi har ju lättare tillgång till information genom datorer, och alla andra tekniska saker. Det är en anledning till att ungdomarnas attityder har förändrats och är inte desamma som de var för flera år sedan. Vi blir påverkade genom reklam det är också en stor faktor i det hela.



Jag tycker att det är viktigt att vi ungdomar vill och har viljan att påverka. Det är så det ska vara, eftersom att välden blir sämre låt oss säga genom att vi köper saker och produkter som har transporterats från andra länder. Då bidrar det till utsläpp och växthus effekten blir ett allt större problem. Vi blir ju ändå påverkade fast vi oftast inte tror det. Allt från klimatet, vår hälsa och mycket annat.

Det hade gjort en stor skillnad om vi unga hade tänkt lite mer på framtiden och hur påverkar våra beslut omvärlden och oss själva. Det är vi som köper och det är just därför affärerna köper in dessa produkter, efterfrågan är ju stor. Så allt hänger på oss.

Den attityden att vilja göra något åt problemet är bra. Det är just dessa människor som gör en skillnad på framtiden.

2008-11-19 @ 14:36:47
Postat av: Marcus Sjögren

1. Ungdomarna blir lik indierna eftersom de börjar få samma värderingar som de har om globaliseringen.

2. Mjuka värderingar är att ens värderingar är mer milda medan hårda värderingar är mer stränga. Jag tycker livskvalitet är mest viktigt eftersom det påverkar mest individen än status över hur han mår.

3. Det fanns vissa saker som inte man hade förr, såsom IT-supporten, klädesplagg och annan marknadsföring.

4.Ja, man sprider den genom att öka varandras kunskaper om vad som är på gång att hända.

5. Sådana ungdomar som är emot glaobalisering kanske inte vet hur svårt det kan vara att lämna vissa saker man har tillgång till i livet. Därmed gör det allt mer strängt för alla.

2008-11-19 @ 14:38:30
Postat av: musse

Jag ska försöka formulera ihop mitt svar för alla frågorna. I dagens samhälle är det så att allt fler ungdomar siktar högre och högre upp. Dvs. man nöjer sig inte med ett vanligt jobb som typ mekaniker. Ekonom, läkare och ingenjörs-yrkena är de som medför högst "status", det är också just pga denna orsak som den är så populär bland alla 90-talister. Jag, personligen kommer förhoppningsvis bli ekonom i framtiden. Jag tycker att hela det här idealet om att vara "buisnessman" är något som många eftersträvar. En fin kostym, en fin bil och såklart portföljen i handen vart man än går, detta skulle jag tro är den vanliga bild många har om hur en äkta affärsman ska se ut.



När det gäller ungdomarnas attityd om framtiden och ifall de tänker göra något åt dproblemen en är något som är särkilt relativt just nu, tycker jag. Ifall vi konsumerar för mycket och alltid har i åtanke om vart alla saker kommer ifrån, tror jag inte kommer spela någon stor roll, vare sig det gäller nu eller i framtiden. Men något som spelar roll är att få ut vetskapen om vad som sker och vad det innebär! "Shit, klimatet blir varmare". Detta kanske man kan säga, och tom ägna någon enstaka minut åt, MEN att verkligen förstå sig på om vad det innebär är en helt annan femma. Varmare klimat medför torka i redan varma länder samtidigt som ispolerna smälter. Städer och länder slukas av vatten. Jordens levnadsyta minskar. Kommer vi då fortfarande att konsumera lika mycket som vi gör idag? Tror jag inte

2008-11-19 @ 14:41:58
Postat av: jag har inte den blekaste anning

FATTAR INGET

2008-11-19 @ 15:05:10
Postat av: Simon

jag tror att personen som skrivit artikeln menar att vi blivit mer karriärsinriktade. I framtiden, om förhållandena försämras kommer konkurrensen att öka. Får vi det ekonomiskt sämre kommer det ha en större vikt att ha en god inkomst. Personligen så är jag inte speciellt fäst vid materiella saker. Jag vill inte leva luxuöst, utan tror att jag helldre har ett jobb jag trivs med än ett jobb som jag tjänar bra med pengar på. Antagligen kommer jag studera mycket ändå, eftersom jag är väldigt rastlös med att lära mig.

Jag tror att den globala trenden sprids eftersom arbetsmarknaden är global. Det är inte en självklarhet längre att man arbetar för ett företag från det landet man är född. I framtiden kanske vi kommer få flytta utomlands efter jobb.

2008-11-20 @ 13:13:25
URL: http://tvetalan.blogg.se/
Postat av: Ghadir Dhelal Mohamad

jag kan förstå att dessa ungdomar tänker på karriären för att vårt samhälle kräver det!

Bra utbildning och bättre jobb leder till pengar och högre status i samhället!

status är något man inte kan sluta sikta mot, det är något man alltid kan förbättra och genom bra jobb(vilket betyder mera pengar) kan man nå dessa högre statusen!

sedan att ungdomar tänker för det mesta på att tjäna pengar, hör till att vårt samhälle är så materiellt!

För var dag som går, släpps nya "HI-TECH" grejer som är väldigt svåra att motstå, och för att göra det svårare för ungdomarna så gör man reklam för dessa grejer som riktar sig oftast mot ungdomar!

Reklamen finns vart man än går, och det påminner ungdomarna och alla andra om att dessa grejer är inne just nu, och man har en tanke i huvudet som alltid påminner en om att har man dessa "Inne" grejer, så får man högre status!



2008-11-20 @ 13:15:15
Postat av: Emma

1.Det betyder att vi utbildar oss bättre och satsar på ett bra jobb, som dom gör i Indien.



2.Mjuka värderingar är när man har ett bra jobb med bra arbetskamrater, trevlig chef och mycket fritid. Hårda värderingar är när man vill ha bra lön men dåliga arbetstider och otrevlig chef. Jag skulle hellre ha ett jobb med mjuka än hårda värderingar.

2008-11-20 @ 13:19:18
Postat av: Kasper

Jag tror att spridningen av den globala ungdomskulturen kommer ifrån att nutidens teknologi sätter ungdomar från hela världen i kontakt med varandra, och att de snabbt inser att de går igenom de problem som de flesta tonåringar uplever, vilket leder till att "De och oss" mentaliteten som är så välsprid i de äldre generationerna tynar bort. Ungdomar förstår att de har väldigt mycket gemensamnt på ett praktiskt plan, och spridningen av en gemensam kultur hjälps av denna gemensamheten.

2008-11-20 @ 13:20:27
Postat av: Angelica och Malin =)

1.Därför att många ungdomar säger att världen håller på att gå under p.g.a. Men vi själva tänker inte på att det är vi själva som orskar det och förstör, tex med bilen o.s.v.

2. Vi tycker att livskvalité är mycket viktigare.

3. Attityd hos de flesta ungdomar har förändrats, eftersom vi vill ha så mycket saker som vi redan är lite beroende av.

4. AA, vi tycker att det finns, t.ex. med kläder elektronik m.m Detta sprids globalt via internet och tv och andra medier.

5. Vi tror inte att ungdomar är medvetna om hur viktig miljön är egentligen och att de bryr sig inte så mycket. De tänker att de inte kommer drabbas dem men det gör det egentligen.

2008-11-20 @ 13:21:35
Postat av: Lovisa och Linnea :)

1. Att indier gärna vill plugga vidare för att få högre lön i framtiden. Vi svenskar kämer också för det medans Amerikanska ungdommar pluggar för att göra familjen stolt.



2.Livskvalité helt klart.har man ett jobb som man trivs på blir man lycklig. Pengar är inte alltid så bra som man kan tro. Men självklart måste man ha ett jobb som ger lite klirr i kassan och gärna lite över så att man kan köpa dyra och ekologiska kläder.



3.Vi tror att ungdomar är mindre politiskt aktiva nu än förr. vi har lärt oss att göra som vi blir tillsagda.



4. Undomar bryr sig inte så mycket om globaliseringen. Vi bryr oss mest om vår egen säkerhet och välbeffinande.



5. Det inte sååå smart, men ja visst många människor är väldigt egoistiska. Man har också svårt att se framför sig vad som verkligen kommer att hända. Många tror att det bara är en bluff. Inte så alvarligt som det sägs vara. Ingen vill tro på en dålig sanning.

2008-11-20 @ 13:23:43
Postat av: Sandra aka Sandronia och Nina aka. Ninoki!

Det handlar om att vi inte vill att jorden ska gå under, det är viktigt för oss att ha ett bra jobb, vi ungdomar siktar högre upp.

2008-11-20 @ 13:24:20
Postat av: # idae #

Nuförtiden har pengar och status fått större uppmärksamhet än innan. Umgdomar vill utbilda sig till yrken är de kan tjäna mycket samt få ett yrke som medför hög status. De vill kunna resa, köpa moderna prylar och andra saker som utmärker dem från mängden. De vill leva i nuet och få ut så mycket av livet. Jag tror att det är därför som mpnga tänker att, visst jorden går under, men än så länge mår ja fint. De vill inte inse att drastiska förändringar i klimatet kan ske ganska snart för att då kan dem inte resa m.m.

Det verkar även som om att unga idag hellre har ett högstatus jobb istället för bra livskvalitet. Jag tycker man ska ha ett jobb man trivs med, det kan vara brevbärare eller civilingenjör, det spelar ingen roll så länge man trivs med det. Jag har hellre hög livskvalitet än ett högstatus jobb. Det är viktigare för mig att måna om miljön och försöka hjälpa till att få den på rätt väg än att sitta med en doktorsexamen i medicin som är hög status.

2008-11-20 @ 13:26:06
Postat av: Jonathan

1: Man har set liknelser mellan svenskar och indianer i och med attt att de ser på yrkeslivet på samma sätt och att man tycker att deras syn på världen är samma.



2: Mjuka värderingar är att ungdomar vill har trevligt jobb, trevlig chef, trevliga arbetskamrater och mycket fritid. Hårda värderingar är tvärtemot det som jag redan har sagt. Jag tycker att det är viktigt inom yrkeslivet att man har ett bra arbete och trevliga förhållanden. I andra förhållanden tycker jag att man ska ha så bra förhållanden som möjligt.



3: Jag tycker att ungdomars syn på världen har förändrats med tiden eftersom man har blivit mer medveten om globala saker som händer i världen. Dessutom tycker jag att man har hittat nya sätt att kommunicera med andra människor långt borta och då kommer man i kontakt med andra.



4: Ja det finns det eftersom de kan kommunicera via Internet och därför är det en global trend som sprids i världen.



5: Det är en dålig uppfattning eftersom de visst kan göra något åt problemet i världen. Därför ska de inte ha en sådan negativ inställning till världens problem utan tänka på vad som kan göras för att förbättra problemet.

2008-11-20 @ 13:27:40
Postat av: Nicke Och Sofi Och Krille

Dagens ungdomar satsar mer på karriär, fast det är inte bra om alla satsar på samma jobb eller inom samma yrke för att då blir konkuransen större. Ungdomar tänker inte lika mycket på globalisering utan tänker mer på att köra fina bilar som dricker mega mycket bensin, bättre liv för tillfället än bättre och stabilare framtid.

2008-11-20 @ 13:33:45
URL: http://sofibloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0