Teodicé-problemet

Tillbaka. En tung måndagsmorgon efter en ännu tyngre söndag. Ännu en förlorad match i raden får jag väl försöka ta.  Men min flickvän börjar antagligen misströsta över min mentala status . Hur kan en vuxen man deppa ihop av en simpel fotbollsmatch? Jag vet, vi män är allt för känslosamma och empatiska.


Men värre är den existentiella avgrund som öppnar sig. Det personliga  teodicéproblemet. Varför får aldrig det goda segra?Hur kan en kärleksfull Gud tillåta att fel lag vinner.


Machiavelli skriver att Fru  Fortuna alltid belönar den som kämpar bäst. Men Helsingborg var  inte med i matchen efter att Marcus Lantz tvingats gå ut efter halvtimma. Ok innan dess hade de visserligen gjort  3 mål (ett var minst 2 meter offside, men ändå) på 7 minuter. Men hur är det möjligt att ett lag som blir totalt utspelat under större delen av matchen inte vinner en närkamp under en halvlek  ändå vinner mot ett hård kämpande hängivet lag som inte ger upp fast de har allt emot sig.


Livet är hårt. Lagkapten Mikael Blombergs försöker utveckla en djupare livsfilosofi efter matchen "Det som talar för oss är väl att vi egentligen redan har förlorat det här. Vi har allt att vinna nu, redan från när matcherna börjar."

 Det enda som återstår att aldrig ge upp hur illa det än ser ut.


Men jag finner ändå en tröst i att läsa alla elevbloggar. Mycket kärlek här.


Dagens elevbloggcitat:

Detta inlägg görs utav två anledningar. Anledning ett är utav kärlek och hopp och den andra anledningen är för att Stefan ska ha något riktigt intressant att läsa. För vem bryr sig om valet i USA, kriget i Irak eller att dett svenska rättsystemet inte är rättvist en dag som denna?

http://schtumpen.blogg.se 

Mer kommentarer  om gårdagens tragedi, som även vittnar  på att Miakel bloggberoende  gått in en ny fas. http://hristo88.blogspot.com/2008/09/helg.html
Snart kommer väl heller inte jag stå emot trycket att blogga även på fritiden,.



Det är många mycket bra engagerade inlägg. Jag kommer inte hinna kommentera så många som jag skulle vilja. Men min förhoppning är att det skall uppstå diskussioner där alla kommenterar varandras inlägg. För att under lätta detta håller  jag samlat i ihop de olika teman som diskuteras i bloggarna  vilket jag återkommer till.


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Andra indicier på att den goda kärleksfulla guden inte finns eller åtminstone inte är omnipotent är:



Umeå-Ljunskile 2-3 3:e november 1996

Bayern München- Manchester United 1-2 Champions Leauge Final 1999

Italien-Frankrike 1-2 efter Golden Goal EM-Final 2000





2008-09-15 @ 14:35:57
URL: http://hristo88.blogspot.com/
Postat av: youknowme:D

Vet inte hur jag ska kommentera ditt blogg min kära lärare :D Du skriver om en match som länge såg ut att vara Hiffarnas match vet jag, själv har jag inte sett matchen men hallå det var en match mellan ett lag som kämpar för guld i år och bottenlaget vem?? bottenlaget vem..?? i don´t hear it hahaha Norrköping... nej min vän vet du vad jag tycker? haha släpp taget annars förlorar du din flickvän också hahahah :D lycka till annars! och hoppas att det går bättre i superettan nästa år;) hahahaha då ni bland annat får möta LaBois;) tror inte att ni har en chans då med! men lycka till det kommer att behövas

2008-09-15 @ 15:02:37
URL: http://har inte:D
Postat av: HIFaren

Håller med "you know me:D", du får nog nöja dig med att Norrköping då och då med lite flyt får göra ett år bland de andra elitlagen i Allsvenskan. Men frågan är om du, med tanke på din ålder, får uppleva att Norrköping går upp i Allsvenskan igen?

Men det blir matcher i Malmö nästa år, dock med LB07. Många skåne matcher mot ÄFF och LaBois också, så du har ju fortfarande nära dit. Har dock svårt att se att Landskrona IP framkallar samma känslor som Olympia eller den nya Swedbank Stadion. Men jag ger dig så mycket som att i historie böckerna så är Norrköping bättre, men jag skriker bara se nu tid och se framtid. Heja HIF!

2008-09-15 @ 22:10:27
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: malinm

intressant blogg :)

2008-09-15 @ 22:14:58
URL: http://malinm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0