Värderingsövningar

Hårda bud! Lektioner och temaplanering har gjort att jag inte kunna motsvara de högt uppskruvade förväntningarna på nya blogginlägg.  Jag blir orolig för min kollega M som, som har svårt att hantera sin besvikelse.  Det  börjat urarta, inte nog med att han börjat missköta sina annars så väl utvecklade empati  för när kaffet skall serveras ( inte ska jag väl behöva säga till), utan även börjat ta sin tillflykt till skumma sammankomster i lärarhögskolans regi.


Men alla där ute som söker tröst och vägledning. Hav förtröstan! En ny stjärna har tänds på blogghimmelen: Kung Tobby, nedanvåningen sista hopp.

http://www.kingtobby.blogg.se/


Det börjar även röra på sig på elevfronten. Jag kommer lägga in fler länkar till elevsidor så fort jag hinner med.


Dagens elevcitat:

Sen för att höja svårighetsgraden och förvirringen, så kan man ju byta vad varje hörn representerar efter varje påstående, så efter sådär 4-5 påståenden kommer ingen ihåg vilket hörn som var vilket, och när det kommer till kritan och man ska berätta "Varför valde du som du gjorde", så säger hälften "-Jasså, var det här Nej-hörnan, då står jag fel!" för att de inte har en aning om vad de ska säga.
Detta tror jag vi gör bara för att läraren vill ha sin lön, men inte vet vad vi ska göra egentligen på lektionerna och kommer upp med en sånhär 6-årings-lek, där alla får ut SÅHÄR mycket av .
http://harakiri.blogg.se/



En reaktion på en värderingsövning under min lektion. Jag tar tacksamt emot varje form av feed-back,kommentarer elelr diskussioner om mina lyckade och mindre lyckade pedagogiska grepp.

Om jag bara kunde komma ihåg vilket hörn jag skulle ställa mig i, för utrycka mitt erkännande för detta visade mod att utrycka sin åsikt, skulle jag omgående  ställa mig där.


Men själv är jag ändå av den åsikten att värderingsövningar kan vara givande. Men detta förutsätter att alla känner sig delaktiga och tar tillfället i akt att artikulera och begrunda sina ställningstagande. Men jag lovar att inte hålla värderingsövning över värderingsövningar.    


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Härligt!!! Det är inlägg som detta (pedagogiska funderingar, citat från elevbloggar, nya länkar och kafferutiner) som gör att Stefanshumblogg är ett snäpp bättre än de flesta andra.



Så nedanvåningen har en blogg nu har jag alltid tyckt att Tobbe var en av oss här uppe. Hursomhelst vi är ett steg närmare varandra nu.

2008-09-12 @ 10:58:39
URL: http://hristo88.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0