"Må ni leva i en intressant tid."
Dagens lektion Historia B
1. Läs först: Finanskrisen för dummies
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_708487.e24?service=slideshow
eller DN:s beskrivning av bakgrunden
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=829654
För dummies är de flesta av oss inför något så kompelxt och sammansatt. Det blir då viktigt att förstå vadvi inte förstår. Höjden av dumhet när vi tror oss förstå när vi inte gör det.
Notera ( anteckna gärna det ni inte förstår)
Beskriv bakgrunden till krisen med egna ord, på er blogg, och vad den kan tänkas betyda konkret för er!
2. Kan vi lära av historien?
Läs:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4277258
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=830917
Försök formulera vad vi skulle kunna lära oss av tidigare kriser . Första steget kan vara att ställa de rätta frågorna
Ta även hjälp andra källor , lektionsgenomgångarna ( även i Samhälle), boken och internet.
3. Det finns många likheter med 1929 , en sådan är att inkomstskillnaderna i Usa inte varit större nu än just 1929. Läs Bo Rotsteins analys av sociapolitikens betydelse flör krisen.
Hur ser det ut i Sverige? Regeringen har försämrat villkoren för arbetslösa och andra svaga grupper i samhället som sjukpensioner. på verket sätt skulle det kunna påverka? Var kritisk. Ni behöver inte hålla med Rothstein. vad talar emot elelr för hans tes. Diskutera.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1792425.svd
Skriv ungefär en sida på er blogg och lägg ut det senaste måndag den 13.10.
Denna uppgift ersätter veckans nyhetsrapportering.
Lycka till